LTSenųjų meno kūrinių vaizdas laikui bėgant kinta. Ir medinių polichromuotų skulptūrų nebepamatome tokių, kokios jos buvo sukurtos. Vienos nedaug pakito, kitos – ženkliai. Mus pasiekusių skulptūrų būklė sąlygota natūralaus kūrinio medžiagų senėjimo, aplinkos poveikio, netinkamų saugojimo sąlygų, neišvengta ir vandalizmo aktų; be to, nepageidautini kūrinių pakeitimai ir pažaidos padaryti nekokybiškų ar daugkartinių renovacijų. Šiandienos restauratoriui, tyrinėjančiam polichrominės skulptūros būklę iki restauravimo, atsiskleidžia visas pažaidų spektras ir jų priežastys. Viena iš svarbiausių priežasčių, lemiančių medinės polichromuotos skulptūros gerą išlikimą ar nykimą, būtų ta, kiek menininkas išmanė medienos paruošimo, drožimo, dengimo dažais technologijas ir jų laikėsi kūrybos procese. Be to, restauravimas yra sprendimų paieškos menas. Visų pirma privalu besąlygiškai laikytis pagarbos meno kūrinio autentiškumui, nesvarbu, ar jis konservuojamas, ar restauruojamas, ar rekonstruojamas. Kokį sprendimą pasirinkti, matyt, nėra vienodų kriterijų. Kiekvienu atveju tai priklauso nuo meno kūrinio technologijos, būklės, išraiškos priemonių visumos, nuo jam numatytos funkcijos. Straipsnyje Lietuvos dailės muziejaus P. Gudyno restauravimo centre restauruojamų kūrinių pavyzdžiais norima iliustruoti restauratoriaus požiūrį į skulptūros atgaivinimo problemas, jų sprendimų įvairovę, diktuojamą ne tik kūrinio ypatybių, būklės, bet ir nūnai vyraujančių etinių ir estetinių restauravimo normų.Reikšminiai žodžiai: Medinė skulptūra; Medinės skulptūros restauravimas; Polichromija; Restauracija; Skulptūra; Skulptūros polichromija; Skulptūros polichromijos restauracija; Polichrome of sculpture; Polichromy; Restoration; Restoration of tje pochromy of the sculpture; Restoration of wooden sculture; Sculpture; Wooden sculpture.
ENThe view of old works of art changes with time. We do not see wooden polychrome sculptures the way they were created. Some of them changed slightly, others underwent considerable changes. The condition of sculptures which survived until the present day was determined by ageing of their materials, environmental impact, poor storage conditions as well as acts of vandalism. Moreover, improper alternations of these works of art and disturbances by bad quality and multiply restorations also harmed their condition. Modern restorers studying the condition of a polychromous sculpture before the restoration face a great number of disturbances and their reasons. One of the major reasons influencing good preservation or decay of a sculpture is the artist’s awareness of wood preparation, shaping and paintwork technologies and his or her adherence thereto. Moreover, restoration is the art of solution seeking. First of all, it is necessary to unconditionally respect the authenticity of a work of art, irrespective of whether it is being conserved, restored or reconstructed. There are no equal criteria for decision making. In each individual case, the decision depends on the technology of the work of art, its condition, the scope of means of expression and the function it performs. The article presents examples of works of art renovated in the Pranas Gudynas Centre for Restoration of the Lithuanian Art Museum which illustrate the restorer’s attitude towards issues of sculpture revival, the variety of possible solutions thereof and dictate norms for restoration of peculiarities, condition of art objects as well as prevailing ethnical and aesthetical norms.