LTTeoriškai apmąstant kalbos mokymąsi ir mokymą, įprasta skirti keturias kalbinės veiklos rūšis: klausymą, skaitymą (recepciją) ir kalbėjimą, rašymą (produkciją). Sąlygiškai galėtume dar išskirti grynai techninius gebėjimus (išgirsti kalbos garsus, suprasti žodžių ribas, „perkelti“ į darbinę atmintį; atpažinti grafemas, sieti jas su fonemomis ir pan.) ir kalbinius gebėjimus (suvokti reikšmes, kurti bendrą pranešimo prasmę ir pan.). „Bendruosiuose Europos kalbų mokymosi, mokymo ir vertinimo metmenyse“ kaip atskiros kalbinės veiklos rūšys, kurioms reikia specialių gebėjimų, dar skiriama sąveika (sakytinė ir rašytinė) ir tarpininkavimas. Galima sakyti, kad tiek sąveika, tiek tarpininkavimas integruoja minėtąsias pagrindines keturias veiklos rūšis, bet būtent toji integracija gerokai keičia jų pobūdį, tad visai tikslinga jas išskirti ir mokant specialiai lavinti reikiamus gebėjimus, pavyzdžiui, sąveikos – tinkamai reaguoti, perimti žodį, taikyti bendravimo modelius; tarpininkavimo – reziumuoti, versti ir pan. Tuos gebėjimus galima lavinti mokant ir recepcinių kalbinės veiklos rūšių, ir produkcinių, svarbu tik, kad įvertintume jų svarbą ir įtrauktume į mokymo lauką. Straipsnyje aptariamas recepcinių gebėjimų ugdymas: kas vadinama recepcija, kokios jos rūšys skiriamos, kokios strategijos taikomos suvokiant rašytinį ar sakytinį tekstą; tekstų parinkimo ypatumai, užduočių, skirtų konkretiems skaitymo ar klausymo gebėjimams ugdyti, kūrimas.Reikšminiai žodžiai: Gebėjimai; Klausymas; Klausymo ir skaitymo gebėjimai; Klausymo ir skaitymo strategijos; Klausymo ir skaitymo tipai; Rūšys; Skaitymas; Tekstas; Capacities; Listening; Reading; Reception capacities; Strategies of reception; Text; Types; Types of reception.
ENThis series of articles discusses the development of reception capacities: reception and its types, strategies for understanding the written or spoken text; features of selecting texts, as well as composing tasks for developing certain reading or listening capacities. The first article in this series discusses the types of reading and listening and acquaints the reader with reading and listening strategies. [From the publication]