LTKaitos poreikis, kylantis mokyklose dėl Mokyklų struktūrų tobulinimo 2006-2009 m. programos (MSTP), buvo inicijuotas iš išorės, tačiau tai nereiškia, jog galimybė keistis bus ir toliau skatinama. Straipsnyje gvildenama, kokie pozityvūs MSTP pokyčiai, identifikuoti išorinės eksperimentinių mokyklų aplinkos kontekste, galėtų įtakoti, jog valdymo struktūrų tobulinimo pokyčiai būtų įgyvendinami visose šalies mokyklose. Straipsnio tikslas – remiantis mokslinėmis organizacijų struktūrų vystymo teorijomis, atlikti MSTP rengimo ir diegimo procesų išorinėje švietimo organizacijos aplinkoje analizę bei identifikuoti šių pokyčių poveikį mokyklai. Mokyklų valdymo struktūrų tobulinimo projektavimo procesas apėmė tokius žingsnius: preliminarus projekto planavimas, projekto startavimas, projekto analizė, naujų valdymo struktūrų modelių parengimas. Tačiau MSTP iniciatyva iki galo neužbaigta, kadangi iki šiol nerealizuotas jos įgyvendinimo proceso visose šalies mokyklose planavimas, įgyvendinimas bei stebėsena. Atskleista, kad MSTP parengti principai, kuriais mokyklos vadovavosi rengdamos savo įstaigos valdymo modelius, atitinka moksliniuose šaltiniuose analizuojamus pagrindinius organizacijos struktūros formavimo principus – struktūriškumo, vienvaldiškumo, dalijimo į skyrius, valdžios paskirstymo, kontrolės normavimo, dalijimo į skyrius. Atlikta analizė leidžia teigti, kad mokyklos organizacinė ir valdymo struktūra iki MSTP nepadeda panaudoti didelio mokyklos bendruomenės potencialo vystant ir plėtojant mokyklos kultūrą, tobulinant ugdymo procesą, racionaliai naudojant išteklius.Reikšminiai žodžiai: Kaita; Mokyklos valdymo struktūra, švietimo organizacija; Mokyklų struktūrų Tobulinimo programa; Organizacijos struktūra; Change; Design; Education institution, school management structure; Improvement; Management structure.
ENA need for change which appeared because of the 2006–2009 Schools' Structure Improvement Programme (SSIP) was initiated from outside but it does not mean that an opportunity to change will be further encouraged. The article analyses positive changes of the SSIP which were identified in the contexts of the external environment of experimental schools and may influence the implementation of the improvement of management structures in all schools of the country. An aim of the article is, with regard to the theories of the structural development of scientific organisations, to make an analysis of the SSIP preparation and implementation processes in the external environment of education organisations and to identify the influence of such changes to the school. A design process of the development of schools' management structures included the following stages: preliminary design of the project, project's analysis, preparation of new models of management structures. However, the initiative of the SSIP was not completed. Up to now, the planning, implementation and observation of its implementation process in all state schools was not realised. It was revealed that the SSIP principles on which management models of schools were based correspond to the main principles of organisation structure formation provided in analysed scientific sources: structure, autocratic management, division into departments, authority division and limited control. An analyses allows us to state that a school's organisational and management structure until the SSIP did not allow the use of a high potential of the school's community when developing the school's culture, education process and rationally using the resources.