LTStraipsnyje nagrinėjama Europos Sąjungos (ES) naujųjų narių valstybės skolos dinamika ir jos santykis su bendruoju vidaus produktu (BVP). Pastebima, kad nuo to, kaip tvarkomi ir valdomi valstybės finansai, priklauso fiskaliniai valstybės rezultatai, todėl galima išskirti pagrindines valstybės finansų problemas – įplaukų gavimas, išlaidų valdymas ir valstybės skola. Ilgalaikę valstybės ekonomikos plėtrą gali užtikrinti efektyvus naudojimasis valstybės skolos teikiamomis galimybėmis. Valstybės skolinimasis lemia valstybės ekonomiką, politiką, tarptautinę reputaciją ir daugelį kitų veiksnių. Skolinimasis tampa svarbiu valstybės pajamų šaltiniu, kuriuo iš dalies galima pakeisti mokesčius ir padengti susidariusį valstybės biudžeto deficitą. Makroekonominių rodiklių analizė pagrindžia valstybės skolinimosi efektyvumą, kaip instrumentą ekonomikos problemoms spręsti, ir leidžia nustatyti tokio mechanizmo naudojimo ribas. Tyrimo metu apibrėžtas tikslas – įvertinant valstybės skolos rodiklių dinamiką ir pritaikant matematinį modelį, pateikti ES-12 reikalingą realųjį BVP augimo tempą, kad esamas biudžeto deficitas proc. BVP ir valstybės skola proc. BVP neturėtų neigiamo poveikio šalies ekonomikai. Siekiant įgyvendinti tikslą numatyta apibendrinti valstybės skolos sąvoką, pateikti valstybės skolos sukeliamas problemas, įvertinti valstybės skolos įtaka ekonominiams veiksniams, aptarti valstybės skolos rodiklių dinamiką ir pritaikant matematinį modelį apskaičiuoti realųjį BVP augimo tempą, kuris reikalingas valstybės skolos ir deficito daromos neigiamos įtakos sustabdymui.Reikšminiai žodžiai: Bendrasis vidaus produktas (BVP); Biudžeto balansas; Biudžeto deficitas; Dinamika; Realiojo BVP augimas; Realus BVP augimas; Valstybės skola; Budget balance; Budget deficit; Dynamics; Gross domestic product (GDP); Public debt; Real GDP growth.
ENThe article analyzes the European Union's new member states (EU-12) public debt. The study is assessing the performance of public debt dynamics and application of a mathematical model of the EU-12 are required for real GDP growth rate of the current budget deficit % of GDP and public debt % of GDP does not adversely affect the national economy. In order to achieve a purpose a scientific articles and O.O. Zamkov mathematical model analysis was made. Analysis of debt taken by the parties suggest that universal public debt management rules, so only a set of measures and their integrated and systematic application allows you to set the following fiscal parameters that are to certify the country's economic growth. [From the publication]