LTMonografijoje gilinamasi į judėjimo sutrikimų negalią. Tikslas – atskleisti ir empiriškai pagrįsti vidinę ir išorinę psichosocialinės aplinkos dimensijas vaikų su lokomocijos sutrikimais ugdymo atveju. Pirmame monografijos skyriuje atskleidžiama sukaupta patirtis Azijos Ramiojo vandenyno regione, Australijoje ir kt. Pristatoma Europos ir Lietuvos sutrikimų turinčių vaikų populiacija. Išryškinti judėjimo sutrikimus turinčių vaikų vystymosi ypatumai. Antrame skyriuje pristatomi paramos teikimo dokumentai ir išryškinta bei pateikta išorinė psichosocialinės aplinkos dimensija. Trečiame skyriuje, pasitelkiant ekspertinio vertinimo metodiką, atskleidžiami vaikų, turinčių lokomocijos sutrikimų ir šių sutrikimų neturinčių, socialinės sąveikos ypatumai bei įvertinamas mokyklų pasirengimas ugdyti socialinę atskirtį turinčius vaikus kartu su visais kitais bendraamžiais. Ketvirtame skyriuje pristatomi socialinių gebėjimų ugdymo pamatiniai reiškiniai. Išsamiai aptariamas tėvų ir mokytojų požiūris į kliūtis ir galimybes ugdyti sutrikusios lokomocijos vaikus bendrojo lavinimo mokykloje. Penktame skyriuje aptariamas šeimų, auginančių lokomocijos sutrikimų turinčius vaikus, socialinis aspektas. Nuodugniai analizuojama vaiko, turinčio lokomocijos sutrikimų, ugdymo šeimoje įtaka socialinei raiškai. Fenomenologinis tyrimas padėjo atskleisti sutrikusios lokomocijos vaikų vidinę psichosocialinės aplinkos dimensiją. Šeštame skyriuje, apibendrinus empirinio tyrimo rezultatus, pateikiamas sutrikusios lokomocijos vaiko ugdymo psichosocialinės aplinkos dimensijų modelis.Reikšminiai žodžiai: Judėjimo sutrikimų negalia; Lokomocijos sutrikimai; Pagalba; Psichosocialinė aplinka; Ugdymas; Ugdymo galimybės; Vaikai su negalia; Vaikai, turintys lokomocijos sutrikimų; Children with disabilities; Children with locomotion disorders; Education; Locomotion disorders; Mobility disabilities; Opportunities of training; Psychosocial environment; Support.
ENAuthor of the monograph inquires into mobility disability. The purpose is to reveal and empirically validate internal and external psychosocial environment dimensions in case of education of children with locomotor disabilities. The first chapter of the monograph discusses accumulated experience in the Asia-Pacific region, Australia, etc. Population of children with disability in Europe and Lithuania is introduced. Peculiarities of development of children with mobility impairment are highlighted. The second chapter introduces support documents and highlights and presents external psychosocial environment dimension. The third chapter by the help of expert assessment methods reveals peculiarities of social interaction between children with locomotor disabilities and children without this type of impairments, and readiness of schools to educate socially excluded children together with mainstream contemporaries is assessed. The fourth chapter introduces basic phenomena of social abilities development. Attitude of parents and teachers to obstacles and possibilities for children with locomotor impairments to attend general secondary schools is thoroughly discussed. The fifth chapter is devoted to discussion of social aspect of families with children suffering from locomotor impairments. Impact on social expression of upbringing in a family of a child with locomotor impairments is thoroughly analysed. Phenomenological study helped to reveal inner dimension of psychosocial environment of children with impaired locomotion. Following summarising of the empiric study results, the sixth chapter presents a model of psychosocial environment dimensions of upbringing children with impaired locomotion.