The Expression of youth attitudes towards multifaceted self-appraisal : context of Estonia, Finland and Lithuania

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The Expression of youth attitudes towards multifaceted self-appraisal: context of Estonia, Finland and Lithuania
Alternative Title:
Jaunimo įvairiapusio savęs vertinimo nuostatų raiška Estijoje, Suomijoje ir Lietuvoje
In the Journal:
Socialiniai tyrimai [Social Research]. 2010, Nr. 2 (19), p. 64-76
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pristatomas Estijos, Suomijos ir Lietuvos moksleivių savęs vertinimo tyrimas. Tyrimo metodologija grindžiama skirtingomis teorinėmis koncepcijomis, kurios atspindi teigiamo ar neigiamo požiūrio į save, savigarbos, savęs toleravimo ir pasitikėjimo savimi aspektus. Mokslinę tyrimo problemą galima formuluoti šiais probleminiais klausimais: a) kokios yra teorinės jaunimo savęs vertinimo prielaidos, kuriomis grindžiamos jaunimo nuostatos į savęs toleravimą savigarbą pasitikėjimą savimi ir kitas asmenybės savybes? b) kaip Estijos, Suomijos, Lietuvos X ir XII klasių mokiniai vertina teigiamą požiūrį į save, pasitikėjimą savimi, savigarbą savęs toleravimą orientaciją į bendradarbiavimą įsitikinimus dėl tiesos ir sąžiningumo? Tyrimo objektas - vyresniųjų mokinių savęs vertinimo aspektai: teigiamas požiūris į save, pasitikėjimas savimi, savigarba, savęs toleravimas, orientacija įbendradarbiavimą įsitikinimai dėl tiesos ir sąžiningumo. Tyrimo tikslas - ištirti Estijos, Suomijos, Lietuvos X ir XII klasių mokinių nuostatas į savęs vertinimo aspektus: teigiamą požiūrį į save, pasitikėjimą savimi, savigarbą, savęs toleravimą orientaciją į bendradarbiavimą įsitikinimus dėl tiesos ir sąžiningumo. Siekiant diagnozuoti faktinį šiandienos paauglių gyvenimo stilių, jų kasdienio gyvenimo principus ir žmogiškuosius santykius, buvo pasirinktas kiekybinis tyrimo metodas - intemetinis (angl. on-linė) anketavimas pagal standartizuotą klausimyną. Socialinis-demografinis kintamųjų blokas skirtas išsiaiškinti respondentų lytį, amžių, kurioje klasėje jie mokosi, kurioje šalyje gyvena, respondentų mokymosi tendencijas, gyvenamąją vietą, šeimos ekonominį statusą respondentų mamos ir tėvo edukacinį cenzą ir pan.Pagrindinėje klausimyno dalyje pateikti su tyrimo problema susiję klausimai. Pastarąją dalį sudaro trys indikatorių grupės: a) laiko vadybos (matuojamas laikas, praleistas moksleivių tam tikrai kasdienei veiklai, ir veiklos dažnumas), pateikti 37 teiginiai. Jais siekiama nustatyti jaunuolių dažniausias veiklas ir pomėgius; b) visuomenės informavimo priemonių ir kompiuterių panaudojimo galimybių dalyje pateikta 10 teiginių. Šia klausimyno dalimi siekiama nustatyti dažniausiai pasitaikančias medijos ir kompiuterių naudojimo pasitenkinimo bei komunikavimo virtualioje erdvėje galimybes; c) jaunuolių supratimą nuostatas ir santykius atspindinčius kintamuosius sudaro 42 teiginiai. Šiame straipsnyje pristatomas moksleivių nuostatų, atspindinčių savęs vertinimą t. y. teigiamą ar neigiamą požiūrį į save, savigarbą savęs toleravimą ir pasitikėjimą savimi, tyrimo rezultatai. Tyrimo duomenims apdoroti buvo panaudota SSPS 18 (angl. Statistical Package for Sočiai Sciences) programinė įranga. Greta įprastinių aprašomųjų statistinių metodųbuvo naudotas daugiamačiai statistiniai metodai - faktūrinė ir koreliacinė analizės. Konceptualioje straipsnio dalyje atskleidžiamas savęs vertinimo teorinis kontekstas. Empiriniu lygmeniu pristatoma savęs vertinimo skalės duomenų procentinė analizė, savęs vertinimo koncepto skalės faktorinio validumo patikrinimas, kintamųjų raiška ir tarpusavio sąryšiai bei savęs vertinimo koncepto gautų faktorių ir demografinių kintamųjų priklausomybės įvertinimas. Tyrimas parodė, kad savęs vertinimo psichosemantikoje itin vyrauja tiesiogiai arba netiesiogiai išreikštos pozityvaus savęs vertinimo dimensijos, išreiškiančios savigarbos, pasitikėjimo savimi ir savęs toleravimo savybes, kurios yra neatsiejama sėkmingos jaunuolių socializacijos dalis. [sutrumpintas autoriaus tekstas]Reikšminiai žodžiai: Nuostatos; Savęs vertinimas; Savęs toleravimas; Pasitikėjimas savimi; Attitudes; Self-appraisal; Self-tolerance; Self-confidence.

ENThe research on self-appraisal of students from age groups of 14-16 year old and 17-19 year old from Estonia, Finland and Lithuania is presented in the paper. The methodology applied is based on different theoretical conceptions which reflect multifaceted attitudes, positive or negative, towards self, self-esteem, self-tolerance and self-confidence. The theoretical context of self-appraisal is disclosed in the conceptual part of the paper. Analysis of the data on self-appraisal rating scale in percentage, factor validity verification of a self-appraisal concept scale, the values of the variables and their correlation and the evaluation of dependence of the set forth factors of the self-appraisal concept on the demographic variables are presented on the empirical level. The research has shown that in the psycho-semantics of self-appraisal clearly prevail positive dimensions of self-appraisal expressed directly or indirectly; the facets of self-appraisal encompass self-esteem, self-confidence and self-tolerance, and are an integral part of successful youth socialisation. [From the publication]

ISSN:
1392-3110; 2351-6712
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/27703
Updated:
2018-12-17 12:46:31
Metrics:
Views: 32    Downloads: 1
Export: