LTStraipsnyje aptariama bendrųjų mokėjimų samprata, jų ugdymo svarba aukštojo mokslo studijose, pristatomi Lietuvos universitetų ir kolegijų absolventų (N=1021) bendrųjų mokėjimų atitikimo darbo rinkos poreikius tyrimo metodika ir rezultatai, apžvelgiamos galimybės gerinti studijų programų rengimo kokybę šioje srityje. Atskleista, kad bendrieji mokėjimai yra svarbūs aukštųjų mokyklų absolventams įsidarbinant, sėkmingai konkuruojant darbo rinkoje, plėtojant karjerą organizacijoje bei įnešant asmeninį indėlį į sėkmingą demokratinės visuomenės plėtotę. Išplėtoti bendrieji įgūdžiai laiduoja platesnes asmens socialinio saugumo bei savirealizacijos galimybes. Atsakomybę už bendrųjų mokėjimų ugdymą(si) aukštojoje mokykloje turi dalytis dėstytojai ir studentai. Dėstytojai privalo užtikrinti studijų kokybę: a) projektuodami ir įgyvendindami studijų programas studijų rezultatų pagrindu; b) taikydami į studentą nukreiptus studijų organizavimo principus; c) diegdami aktyvius studijavimo–dėstymo metodus. Nustatyta, kad didžioji jų dalis stokoja tokių bendrųjų mokėjimų: a) tinkamai atlikti darbą jaučiant įtampą; b) aiškiai reikšti savo mintis; c) apginti savo nuomonę; d) efektyviai išnaudoti laiką; e) efektyviai derėtis. Bendrųjų mokėjimų atitiktis darbo rinkos poreikiams tarp skirtingų aukštųjų mokyklų ir skirtingų studijų krypčių absolventų skiriasi. Absolventų nuomone, Lietuvos aukštosiose mokyklose dažniausiai taikyti pasyvūs (paskaitų klausymas, teorinės medžiagos studijavimas ir pan.), o ne aktyvūs studijavimo–dėstymo metodai.Reikšminiai žodžiai: Bendrieji mokėjimai; Kompetencija; Mokėjimas; Socialiniai dalininkai; Specialieji mokėjimai; Studijų rezultatas; Competence; Competency; Field-specific skills; General payments; Generic skills; Payment; Special payments; Stakeholders; Study.
ENThe article discusses the concept of generic skills and the importance of their development in higher education studies, presents the methodology and results of research in the compliance of the generic skills shown by graduates of Lithuanian universities and colleges (N = 1021) with the needs of the labour market, and provides an overview of the possibilities of improving the quality of preparing teaching programmes in this field. It has been revealed that generic skills are important for graduates of higher education institutions for seeking employment, successfully competing in the labour market, developing their careers, and personally contributing to the successful development of a democratic society. Well-developed generic skills ensure broader opportunities for personal social security and self-fulfilment. Responsibility for the (self-)development of generic skills in higher education institutions should be shared between teachers and students. Teachers must ensure the quality studies by: a) designing and implementing study programmes on the basis of learning outcomes; b) applying student-directed study organisation principles; c) implementing active learning and teaching methods. It was found that a majority of them lack such generic skills: a) to do work properly under pressure; b) to express their thoughts clearly; c) to defend their opinion; d) to use time effectively; e) to negotiate effectively. Graduates of different higher education institutions and different study fields showed different compliance of their generic skills with the needs of the labour market. In the opinion of graduates, Lithuanian higher education institutions usually apply passive (attendance of lectures, studying of theoretical materials, etc.) rather than active studying and teaching methods.