LTVisuotinės kokybės vadyba (VKV) - tai išskirtinę kokybės svarbą pabrėžianti vadybos teorija ir praktinių vadybos priemonių sistema, kurias pasirinkusi organizacija nuolat tobulėja, įtraukdama į kokybės gerinimo procesus visus darbuotojus ir siekdama visiškai patenkinti išorinių ir vidinių vartotojų poreikius bei paiso savo darbuotojų, akcininkų, klientų, visuomenės interesų. Platesniu požiūriu, VKV yra mokslas ir organizacijos valdymo menas bei praktika, kuriantys pridedamąją vertę ir vertybes tvariai vystomai organizacijai ir visuomenei. VKV yra vienas svarbiausių vadybos "judėjimų" pasaulyje per pastaruosius 25 metus ir tikriausiai vienas iš svarbiausių vadybos "judėjimų" nuo tada, kai vadyba tapo profesine veikla. VKV teikiama nauda įmonių veiklos efektyvumui ir sėkmei plačiai analizuojama vadybos literatūroje ir praktikoje, visame pasaulyje atlikta nemažai susijusių mokslinių tyrimų. Tačiau, nepaisant užsienio ir mūsų šalies autorių (Antony, 2010, Choisne ir kiti, 2007; GAO, 1991; Dan ir kiti, 2007; Mellby, 2007; Ruževičius ir kt., 2004; Ruževičius, 2007, 2010; Salaheldin, 2008) atliktais empiriniais tyrimais įrodyto realaus VKV taikymo poveikio įmonės veiklos ir finansinių rezultatų pagerėjimui, didesniam vartotojų poreikių patenkinimui, išaugusiam darbuotojų lojalumui ir produktyvumui, Lietuvos verslo bendruomenės nemaža dalis tebėra kažkur tarp tradicinės kokybės vadybos (vadinamosios kokybės sandėliui) ir nesąmoningų VKV užuomazgų. Daugeliu atvejų vadovybės sprendimai priimami remiantis istorine finansine informacija, vyrauja funkcinis valdymas, darbuotojai tik fragmentiškai įtraukiami į sprendimų priėmimą ir veiklos tobulinimą (Arlauskaitė, Paulavičienė, 2007; Mikulis 2007; Vanagas, 2004; Ruževičius, 2010). Straipsnio objektas - VKV tendencijos ir plėtros galimybės Lietuvoje.Straipsnio tikslas - apibendrinus visuotinės kokybės vadybos koncepcijos raidos naujausias tendencijas, pristatyti atlikto visuotinės kokybės vadybos poveikio Lietuvos įmonių veiklos efektyvumui tyrimo rezultatus bei pateikti siūlymus ir įžvalgas, kokios priemonės galėtų padėti VKV diegimo šalyje aprėpčiai ir naudai didinti. Uždaviniai: 1. Išnagrinėti VKV priemonių ir veiksnių, įtakojančių organizacijų veiklos efektyvumą, sąsajas bei parengti šių sąsajų modelį. 2. Apibendrinti atlikto empirinio tyrimo, kuriame nagrinėtas Lietuvoje taikomos visuotinės kokybės vadybos praktikos poveikis šalies įmonių veiklos efektyvumui, rezultatus. 3. Remiantis atlikto autorinio tyrimo ir lyginamosios literatūros analizės rezultatais, suformuluoti siūlymus, kaip didinti visuotinės kokybės vadybos metodų taikymo šalyje aprėptį ir efektyvumą. Pagrindinės išvados: remiantis atlikto tyrimo rezultatais galima daryti pagrįstą išvadą, kad VKV praktika šalyje taikoma efektyviau ir vertinama geriau nei nustatyta anksčiau atliktuose empiriniuose tyrimuose. Vis dėlto, net ir tose įmonėse, kurios gavo Nacionalinį apdovanojimą kaip geriausiai organizuojančios veiklą pagal VKV principus, vis dar nepakankamai suvokiama VKV koncepcija ir galima VKV taikymo praktikoje nauda. Organizacijų vadovai linkę pervertinti pasiektą VKV brandos lygį ir dažnai negali aiškiai ir konkrečiai apibrėžti tikėtinos bei realios VKV naudos įmonei.Tuo tarpu siekiant esminių teigiamų pokyčių visuotinės kokybės vadybos įgyvendinimo plėtros srityje, būtina, kad šalies atsakingos institucijos ir suinteresuota verslo bendruomenė imtųsi konkrečių veiksmų, įskaitant detalią Nacionalinės kokybės programos peržiūrą ir atnaujinimą, Lietuvos Kokybės tarybos veiklos veiksmingumo didinimą, Nacionalinio kokybės prizo konkurso reorganizavimą ir atsakingų institucijų sistemingos atskaitomybės užtikrinimą. VKV platesniam taikymui ir organizacijų veiklos efektyvumo didinimui gali pasitarnauti ir naujo tarptautinio standarto ISO 9004: 2009 (Organizacijos tvarios sėkmės vadyba. Kokybės vadybos požiūris) idėjų ir metodologijos sklaida bei diegimas Lietuvos įmonėse. Nacionalinio kokybės prizo organizacijų veiklos kokybės vertinimo metodologiją yra tikslinga papildyti minėtame standarte teikiamais naujais VKV instrumentais (savianalizė, organizacijos brandos lygmens nustatymas, suinteresuotųjų šalių poreikių, interesų ir atsako sisteminis vertinimas ir kt.). [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Visuotinė kokybės vadyba; Veiklos efektyvumas; Vertinimo modelis; Veiklos tobulumas; Tvari sėkmė; Total quality management; Principle; Performance efficiency; Model; Effectiveness; Excellence; Sustained success.
ENThis article reviews the newest empirical research of total quality management (TQM) impact on Lithuanian companies' performance efficiency. The study is based on systematic research model, which explicitly investigates positive TQM impact on four main dimensions of company performance efficiency. [From the publication]