LTLiteratūros analizė ir mūsų praktinė patirtis rodo, kad bokso treneriai gauna mažai informacijos ir retai taiko moksliškai pagrįstus atrankos ir prognozės kriterijus, kurie leistų kur kas tiksliau įvertinti vaikų gabumus ir galimybes. Šiuo metu iš esmės neegzistuoja pradinė atranka į bokso grupes. Pagrindinis trenerių ir sporto mokyklų uždavinys yra grupių komplektavimas. Dėl atrankos kriterijų nebuvimo ir jų netaikymo daug vaikų nustoja sportuoti jau pradinio rengimo grupėse (Мелихова, 1990; Winfried, 2001), ir tai neigiamai veikia aukšto sportinio meistriškumo boksininkų rengimą (Белашев, 2000; Полиевский и др., 2002; Гаськов, Кузьмин, 2008). Apžvalgos tikslas – analizuojant literatūrą apžvelgti gabumų išaiškinimo ir atrankos problemą, susisteminti ir pateikti svarbiausias rekomendacijas ir modelines charakteristikas, reikalingas jaunų perspektyvių boksininkų atrankai į pradinio rengimo grupes.Pagrindinės išvados: gabumai yra genetiškai determinuoti ir pasireiškia tik konkrečioje sportinėje veikloje, o už šios veiklos jie gali iš viso neegzistuoti; boksininko sportinio meistriškumo lygis priklauso ne tik nuo fizinių, funkcinių, bet ir nuo psichinių ypatybių lygio; bokso treniruotes pradėti lankyti galima ne anksčiau kaip nuo 9-10 m.; svarbiausias preliminarios atrankos tikslas – įvertinti trukdžių lygį (trukdys – tai tokios ypatybės, kurios neleis vaikui siekti puikių sportinių rezultatų): lėtas informacijos priėmimas ir apdorojimas, nepakankamas dėmesio paskirstymas ir jo intensyvumas, prastas erdvės ir laiko vertinimo tikslumas; pirminiu boksininkų atrankos etapu būtina nustatyti jų vestibulinę funkciją ir kaitą, pasitikėjimą savimi, greitumą, jėgą, staigiąją jėgą, ištvermę, gebėjimą atlikti tiesius smūgius ir gintis nuo jų; antruoju boksininkų atrankos etapu reikia nustatyti sportininkų greitumą, jėgą, staigiąją jėgą, ištvermę, technikos veiksmų lygį ir kaitą, nuotolio jutimą specifinėmis sąlygomis, paprastą ir sudėtingą reakciją, taip pat jie turi atsakyti į 3 teorinius klausimus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Boksas; Gabumų ir atrankos problema; Modelinės charakteristikos; Pradinio rengimo grupės; Rekomendacijos; Rekomendacijos, modelinės charakteristikos; Boxing; Model characteristics; Primary; Primary training groups; Problem of selection and skills; Recommendations; Training groups.
ENAnalysis of literature as well as our practical experience suggest that boxing coaches are not provided with suffi cient amount of information and rarely apply the scientifi cally grounded selection and prediction criteria which would enable them to evaluate children’s skills and possibilities more precisely. It is possible to state that presently the initial selection for boxing training groups does not exist. The main task of coaches and sports schools is the formation of groups. As a result of the absence of selection criteria or the inability to successfully apply them, most children abandon sports during the initial training stage (Мелихова, 1990; Winfried, 2001) what has a negative effect on the preparation of highly skilled boxers (Белашев, 2000; Полиевский и др., 2002; Гаськов, Кузьмин, 2008). The goal of the present research was to evaluate the problem of skills and selection through literature analysis, to systemize the obtained data and to provide major recommendations and model characteristics which are crucial in the process of selecting young and promising boxers for initial training groups. Major conclusions. Skills are genetically determined and are manifested only through a particular type of physical activities beyond which they may not even exist.Boxer’s excellence and skills depend not only on the physical and functional characteristics, but also on the mental condition of the sportsperson. The youngest age to start learning boxing is 9-10 years. The main aim of the preliminary selection is to evaluate the level of the limiting characteristics (limiting characteristics are such characteristics which would obstruct the child’s effort to achieve excellent results in sport): slow reception and generation of information, lack of attention or inability to distribute it adequately, poor ability to precisely evaluate the space-time characteristics. During the initial selection of boxers, in addition to the limiting characteristics, it is also important to evaluate the vestibular function and its dynamics, self-confi dence, speed, strength, impulse strength, and endurance, potential boxers should be able to show straight knocks and basic defense. During the secondary selection, it is important to evaluate the sportspersons’ speed, strength, impulse strength, endurance, the level of technical actions and dynamics, the perception of distance under specific conditions, simple and complex reaction; they also have to answer 3 theoretical questions. [From the publication]