Individuali vokalinė raiška kaip būsimųjų muzikos mokytojų kompetencijų plėtojimo veiksnys

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Individuali vokalinė raiška kaip būsimųjų muzikos mokytojų kompetencijų plėtojimo veiksnys
Alternative Title:
Individual vocal expression as the future music teacher's competencies development factor
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2010, 98, p. 56-61
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariami būsimųjų muzikos mokytojų individualios vokalinės raiškos ir mokytojų kompetencijų teoriniai aspektai. Analizuojami naujausi švietimo strategų siūlomi mokytojų kompetencijų apibrėžimai ir kompetencijų sistematizavimas, apjungiantis žinias, mokėjimus, gebėjimus, vertybines nuostatas ir mokytojo asmenines savybes. Individualios vokalinės raiškos svarba ugdant būsimųjų muzikos mokytojų kompetencijas grindžiama filosofinėmis, pedagoginėmis įžvalgomis bei psichologiniais, pedagoginiais tyrimais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokytojo kompetencijos; Individuali vokalinė raiška; Muzikinis ugdymas; Vertybės; Individual vocal expression; Teacher's competencies; Musical education; Values.

ENThe article discusses the aspects of the individual vocal expression in the context of the future music teachers' education related to becoming a competent member of this profession. The individual vocal expression associated with the music education, and its substantive content, knowledge, values is significant for the future teachers' emotional, spiritual, intellectual, physical maturity and the cultural awareness. The theoretical investigation suggests that the individual vocal expression distinguished by the content specificity and the variety of the influences on the future teachers' competences. The individual vocal expression affects the opportunities of the perception of the value-sharing, the world's knowledge, the cultural awareness, the creativity, the individuality and the sociality and the influence of it is a significant tool for all future music teachers in the field of the competence development process that can ensure the success of this profession development path. [From the publication]

ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/27307
Updated:
2018-12-17 12:45:38
Metrics:
Views: 41    Downloads: 6
Export: