LTStraipsnis skirtas elgetavimo reiškiniui XX a. pirmos pusės Lietuvos kaime aprašyti ir analizuoti. Darbas pagrįstas Seredžiaus apylinkėse 2000 m. atliktų lauko tyrimų duomenimis - surinktais žmonių prisiminimais. Nurodomi apylinkėse tuo metu paplitę elgetų įvardijimai, aptariamos konkrečios to meto elgetavimo priežastys, elgetų ir elgetavimo sąsajos su konkrečia vietove. Pagal kilmę ir elgetavimo vietą išskiriami ir aptariami elgetos, kilę iš kaimo, ir iš miesto. Aprašomi neretai pasitaikydavę elgetų sukčiavimo, apsimetimo neįgaliais atvejai, išmaldos, skirtos pragėrimui rinkimas bei jos pragėrimas, vadinamieji „elgetų baliai“. Darbe taip pat apibūdinama elgetų apranga, maišai, gautai išmaldai susidėti, užsimenama apie tam tikrais atvejais elgetų su savimi besinešiotus muzikos instrumentus. Straipsnyje taip pat skiriamas dėmesys daugialypiam žmonių požiūriui į elgetas apibūdinti, santykiui su išmaldos prašančiais žmonėmis aprašyti. Užsimenama apie vaikų gąsdinimus elgetomis, taip pat ir anekdotus apie elgetas. Atskirai apibūdinamos tam tikros šventės (bažnytinės, kalendorinės, šeimos), kada elgetavimas tapdavo ypač aktyvus, drauge, išmaldos prašantiems elgetoms, buvo skiriamas specifinis dėmesys. Aprašomas šeimininkų elgesys, elgetoms užklydus į namus, elgetoms skirtos paramos būdai. Formuluojama išvada, kad parama elgetoms, nežiūrint kokios kilmės bebūtų jos motyvai, glaudžiai susijusi su krikščioniškais meilės ir atjautos jausmais.Reikšminiai žodžiai: Bendruomenė; Elgetavimas; Elgetos; Išmalda; Kaimas; Seredžius; Tradicinė kultūra; Alms; Beggars; Beggary; Begging; Country; Ethnic culture; Lithuania; Serdžius' distraict; Seredžius.
ENThe article concerns description and analysis of phenomenon of beggary in the early 20th century in Lithuanian rural areas. Paper is based on data from field trip in Seredžius environs in 2000, i.e. memories of local residents. The article refers to beggars of the time, describes specific reasons for beggary of the era, and links of beggars and beggary to a specific locality. Based on the origin and location of beggary, beggars are classified and described as those from rural and urban origin. The paper describes frequent cases of fraud and pretending to be disabled by the beggars, collection of alms and spending the same for drinks, or the so called balls of beggars. The work also describes garments of beggars, bags to keep alms, refers to musical instruments that beggars sometimes kept. The article also discusses different views taken by people on the beggars and the relationship with the alms-begging people. The paper includes reference to scary stories on beggars (for children) and jokes on account of beggars. It includes specific description of some festivities (ecclesiastical, calendar and family festivities), when beggary would intensify and beggars were given special attention. The article describes conduct by home owners, when visited by beggars and methods of support granted to beggars. The paper concludes that alms given to beggars, regardless of the origin of motives, are closely related to the emotion of compassion and empathy of Christian tradition.