Žiūros antropologija : apie kasdienybę ir ekranų kultūrą

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Žiūros antropologija: apie kasdienybę ir ekranų kultūrą
Alternative Title:
Anthropology of seeing: about everyday life and screen culture
In the Journal:
Logos (Vilnius). 2010, 63, p. 165-173
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariamas prancūzų mokslininkų (Alainas Monsas, Alainas Gauthier, Marco Augé ir Règis Debray) sukurtas žiūros antropologijos laukas, kuris atveria erdves vizualinės patirties tyrinėjimams ir atkreipia dėmesį į audiovizualinės komunikacijos poveikį žiūrėjimo įpročiams. Antropologinis požiūris sutelkia dėmesį į vizualinę percepciją ir kasdienius žiūrėjimo ritualus. Straipsnyje aptariami ekraninėje kultūroje išryškėję žiūros pokyčiai, kurie keičia kolektyvinį mentalitetą ir meninę kūrybą. Dėmesys kreipiamas į „tikrovės efektus“ kuriančią vizualinę televizijos plastiką ir jos poveikį žiūrėjimo įpročiams, meninei kūrybai bei vizualinei tapatybei. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Audiovizualinė komunikacija; Televizija; Vizualinė kultūra; Žiūros antropologija; Audio-visual communication; Audio-vizual comunication; Television; The anthropology of seeing; Visual culture.

ENThe anthropology of seeing is discussed in the article which focuses on the interdisciplinary approach in the studies of visual culture. The works of French researchers (Alain Mons, Alain Gauthier, Marc Augé and Règis Debray) are considered and visual communication of television is analyzed by the author. The anthropological point of view pays attention to the perception of visual image and reveals how audio-visual communication acts on the regard and the practice of looking. The article discusses the practices of looking and the effects of television, the specificity of moving images and the changes of regard in contemporary society and culture. The visual communication of television as an everyday life ritual practice proposes to the society an actuality and infuses it with the "real effects". The informative image causes changes in perception, regard, mental life and artistic life. It also stimulates discussions about visual identity. [From the publication]

ISSN:
0868-7692
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/27176
Updated:
2020-07-28 20:26:18
Metrics:
Views: 60    Downloads: 21
Export: