LTPirmosios sovietų okupacijos metais Raguvos valsčiaus pradžios mokyklos (Raguvėlėje dar veikė žemės ūkio mokykla), kaip ir visos Lietuvos švietimo įstaigos, buvo svarbūs pasipriešinimo sovietizacijai židiniai. 1940–1941 mokslo metais Raguvos valsčiaus pražios mokyklų mokytojai, išaugę ir subrendę Nepriklausomoje Lietuvoje, net ir sovietinės ideologijos brukimo sąlygomis sugebėjo ir toliau diegti krikščioniškas ir kitas humanizmo bei tolerancijos vertybes. Todėl neatsitiktinai net ketvirtadalis mokytojų, kurie dirbo valsčiaus pradžios mokyklose jau 1941 metų birželio mėnesio pradžioje, per didįjį birželio 14-osios trėmimą su šeimomis buvo sugrūsti į gyvulinius vagonus ir išvežti į atšiauriausius sovietų imperijos regionus. Nacių okupacijos metais mokytojas Raguvos valsčiuje tebebuvo autoritetas. Labai dalykiškai vykdavo moksleivių tėvų susirinkimai, kurių metu būdavo svarstomos visos mokyklos problemos. Būtent dėl mokytojų ir moksleivių bendrų pastangų ir bendradarbiavimo 1941–1944 metais Raguvos valsčiaus pradžios mokyklos veikė geriau, negu buvo įmanoma nacių okupacijos sąlygomis. Tuomet išaugo ir mokyklų, kaip kultūros židinių, vaidmuo. Ir pagaliau – nacmečio mokykla itin nepalankiomis sąlygomis puoselėjo meilę Lietuvai, patriotizmą, krikščioniškąsias vertybes, t. y. tai, kas leido Lietuvai ir lietuvių tautai nepalūžti tragiškais pokario metais ir kaupti jėgas dar vienam Nepriklausomybės atkūrimui.Reikšminiai žodžiai: Masiniai trėmimai; Materialinė būklė; Mokinių skaičius; Mokykla; Mokyklų tinklas; Mokytojai; Raguva; Raguvos valsčius; Rytų Lietuva; Švietimas; Švietimo istorija; East Lithuania; Education; History of education; Mass deportations; Material conditions; Number of pupils; Raguva; Raguva district; School; School network; Teacher.
ENDuring the first Soviet occupation, Raguva volost elementary schools (Raguvėlė operated a school of agriculture), just as other Lithuanian education institutions, represented important places of the Soviet resistance. In 1940-1941 school year, teachers of Raguva volost elementary schools, having grown up and matured in the independent Lithuania, succeeded in fostering Christian and other values of tolerance and humanity, despite forceful introduction of the Soviet ideology. Not surprisingly, as many as 25% of teachers employed in the elementary schools of the volost, were forcefully placed into cattle cars in the late June 1941 during the great deportation of 14 June, and transported with their families to the most remote regions of the Soviet empire. During the Nazi occupation, teacher in Raguva volost still retained position of an authority. Meetings of the parents of pupils were very much business like, and used for discussion of issues of the entire school. Due to the joint effort and co-operation of teachers and pupils, elementary schools in Raguva volost in 1941-1944 fared better than possible under the Nazi occupation. At that time the role of schools as focus for culture increased. And finally school during the Nazi period, given extremely unfavourable environment, still fostered love for the country, patriotic ideas, and Christian values, i.e. everything that allowed for perseverance of Lithuania and its nation during the tragic post-war years and for gathering strength for yet another restoration of the independence.