LTSveikatos priežiūros kokybė, jos valdymas tampa vienu iš sveikatos priežiūros prioritetų tiek Lietuvoje, tiek ir kitose Europos bei pasaulio šalyse. Sveikatos priežiūros įstaigos dalyvauja užtikrindamos ligų prevenciją, gyventojų sveikatos kokybę, visos visuomenės gerovę. Vis daugiau dėmesio skiriama sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir valdymo kontrolei. Straipsnyje atskleisti kokybės tobulinimo sveikatos priežiūros įstaigose ypatumai ir priemonės. Remiantis teorinės ir metodologinės literatūros apibendrinimais bei autorių atliktos pacientų, gydytojų bei farmacijos specialistų apklausos rezultatais, teikiamas medicinos paslaugų valdymo modelis kokybei gerinti paslaugų prieinamumo, informacijos suteikimo, pacientų saugumo ir receptų išrašymo klaidų prevencijos aspektais. Teikiama rekomendacija kiekvienai sveikatos priežiūros institucijai įsidiegti savitą kokybės užtikrinimo sistemą, atspindinčią organizacijos kultūros, specializacijos, pacientų ir teikiamų paslaugų specifiką. Kuriant minėtą sistemą ypatingas dėmesys turėtų būti skiriamas gydymo, slaugos ir kitų veiklos procesų procedūroms ir standartams parengti, jiems įdiegti bei tobulinti. Sveikatos priežiūros kokybės sistemos tiesioginiai dalyviai yra šių įstaigų vadovai, gydytojai, slaugytojos, kitas aptarnaujantis personalas, pacientai bei farmacijos specialistai. Paciento nuomonė apie sveikatos priežiūros paslaugas yra vienas iš sveikatos priežiūros paslaugų kokybės rodiklių. Paslaugų kokybės sisteminis kompleksinis vertinimas turėtų būti atliekamas ne tik medicinos profesionalų, bet ir pacientų bei vadybos specialistų požiūriu. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kokybės vadybos sistema; Kokybės valdymas; Modelis; Paslaugų kokybė; Rizikos valdymas; Sveikatos priežiūros institucija; Health care institution; Model; Quality management; Quality management system; Risk management; Service quality.
ENThe aim of this work is to create a quality management model of medical services based on the generalization of health care quality management improvement measures offered by scientific literature and results of the authors' study on services availability, information provision, safety and prescription-related errors. Methodology is the article prepared on the basis of comparison of current subject systematic analysis found in scientific literature, summaries of best practice in health care institutions as well as questionnaire-based survey results of doctors, patients and pharmaceutical specialists. Mathematical statistical analysis of the obtained data was performed using statistical data analysis software package SPSS, version 18. The article reveals peculiarities and measures of quality improvement in health care organizations. On the basis of theoretical and methodological literature, generalizations and the results of the survey of patients, doctors and pharmaceutical specialists conducted by the authors, a provided management model of medical services seeks to improve the quality in terms of service availability, information provision, patient safety and prevention of prescription-related errors. The article also provides a recommendation for each health care institution on the implementation of a specific quality assurance system, reflecting the specifics of organizational culture, specialization as well as patients and services provided. While creating the mentioned system, special attention should be paid to the preparation, implementation and development of treatment, care and other performance process procedures and standards.The research revealed that the lack of mastering of management methods and tools, insufficiency of leadership, also poor communication and exchange of information between the administration and medical personnel, absence of generally applicable lists of medical service quality indicators and their assessment methodologies are the main obstacles for the effective improvement of the performance quality of health care institutions. There is a must for developing administrative skills of professionals of health care institution in the field of quality management. Patients' views on health care services are one of the key indicators of health care service quality. Systematic comprehensive assessment of service quality should be performed not only in terms of medical professionals but also in terms of patients and management specialists. In order to improve the patient safety, it is very important that not only doctors but also pharmaceutical specialists are more actively involved in pharmacovigilance programmes. Pharmacy specialists should be more actively involved in providing patients with information about side effects of medicine and its interactions.The article also provides a good practical system applied for pharmaceutical products in the supply chain and their relation model. The quality management model of medical services suggested by the authors could help improve the quality of services not only in the researched organization but also in other health care institutions. [From the publication]