LTŠioje publikacijoje skelbiami 1996 m. liepą ir 1999 m. užrašyti veliuoniškės E. Čelkonienės tautosakos tekstai. Kai kurie pasakojimai skelbiami sutrumpinti, praleidžiant siužetui neesmingus nukrypimus, dažnai kartojamus žodžius ar junginius. Publikacijos rengėjas pateikia ir iš E. Čelkonienės surinktos foklorinės medžiagos ypatybes, ir pateikėjos asmenybės metmenis. Pažymima, kad ji - ir tradicinė, ir netradicinė tautosakos pateikėja. Jai faktiškai nežinomos etiologinės, mitologinės sakmės, pasakos, dainos, padavimai, tikėjimai klasikinėmis, labiausiai įprastomis formomis. Tačiau įvairiausių šių žanrų kūrinių realijų daugybė E. Čelkonienės pasakojimuose apie vaikystę, jaunystę, tolesnį gyvenimą, savo pačios šeimą, santykius su kaimynais, supusią aplinką. Tradicine tautosakos pateikėja E. Čelkoniene, rengėjo nuomone, galima vadinti dėl to, kad ji atkuria itin tikroviškus senojo kaimo paveikslus. Publikacijos rengėjas atkreipia dėmesį į tai, kad pateikėjos seneliai bei tėvai nuosekliai ir principingai laikėsi nerašytos savotiškos vertybių skalės, kuri E. Čelkonienės pasakojimuose iškyla kaip šios giminės narių pasaulėžiūros faktorius. Dievas, dvasios ir deivės minėtoje skalėje figūruoja kaip atlyginantys arba baudžiantys, geri, laiminantys ar „bekasantys duobę“. Žmonės ir jų darbai griežtai skirstomi į dorus ir nedorus, sėkmė ar nesėkmė priklauso nuo žmogaus vertybinių nuostatų ir daugiausia nuo to, laimingas ar nelaimingas to žmogaus gyvenimo siūlas.Reikšminiai žodžiai: E. Čelkonienė; Liaudies pasakojimai; Mitinės būtybės; Papročiai; Tikėjimai; Veliuona; Beliefs; Customs; E. Čelkonienė; Folk stories; Mythical beings; Veliuona.
ENThe publication includes folklore texts recorded by E. Čelkonienė, Veliuona resident in July 1996 and 1999. Some stories are abbreviated, leaving out insignificant deviations from the story and repeated words or phrases. The author of the publication presents special features of folklore material collected by E. Čelkonienė as well as key data on the presenter. Notably, she is both traditional and not traditional presenter of folklore. She is virtually unaware of etiologic and mythological sagas, fairy-tales, songs, legends, beliefs in classic and most common forms. However, there are numerous realities of the works of the above genres in stories of E. Čelkonienė regarding her childhood, youth, adult life, her own family, relations with her neighbours and the environment. According to the author, E. Čelkonienė can be considered traditional folklore presenter, as she brings back extremely credible pictures of the old village. The author of the publication points out that both grandparents and parents of the presenter keep to the unique scale of values consistently and on principle; the same scale appears in the stories by E. Čelkonienė as a factor of world outlook of her relatives. In the same scale, God, spirits and goddesses appear as rewarding or punishing, good, blessing or grave-digging entities. Both people and their works are strictly distinguished into good and evil, with success or failure depending on the values of an individual and mostly on the life thread of a man, whether lucky or unlucky.