LTTyrime analizuojami strateginiai alijansai ir jų veikla pasaulio ekonomikoje. Tyrimo objektas – strateginiai alijansai ir jų aktyvumas pasaulio ekonomikoje. Apibrėžtas tyrimo tikslas – išanalizuoti strateginių alijansų pasaulio ekonomikoje paradigmos kaitą. Siekiant įgyvendinti tyrimo tikslą buvo numatyta apibrėžti strateginių alijansų sampratą, kuri atspindi pasaulio ekonomikos aktualijas, išanalizuoti strateginių alijansų sinergijos efekto ypatybės ir nustatyti strateginių alijansų įtaką šalies konkurencingumui. Atlikus strateginių alijansų vystymosi ir ypatybių tyrimą, nustatyta, kad strateginiai alijansai yra pasaulio ekonomikos būtinybė, jų tikslai ir verslo užmojai tampa specifiniai, t. y. alijansų tikslas – užtikrinti ilgalaikį jų konkurencingumą. Dėl šios priežasties keičiasi strateginių alijansų pasaulio ekonomikoje sąvoka, kurią straipsnio autoriai patikslina. Atlikus analizę, sukurtas strateginių alijansų formavimosi modelis pasaulio ekonomikoje verslo konkurencingumo požiūriu. Strateginių alijansų sandoris būna ekonomiškai pagrįstas tuo atveju, jeigu jis sukuria jo dalyviams pridėtinės vertės. Šis reiškinys vadinamas sinergijos efektu – kai sujungtų įmonių vertė tampa didesnė negu suminė dviejų atskirų įmonių vertė iki susijungimo. Modelio analizė parodė, kad atsižvelgiant į vertės kūrimo grandinę pasaulio ekonomikoje, tas pats strateginis alijansas gali pasiekti sinergijos efektą (1+1=3) porą kartų.Reikšminiai žodžiai: Strateginiai aljansai; Globali ekonomika; Sinergija; Konkurencingumas; Strategic alliances; Global economy; Synergy; Competitiveness.
ENStrategic alliances and their activity in the global economy have been analyzed in this study. The aim of this scientific study is to analyze the alternation of the strategic alliances paradigm in the global economy. To achieve the aforementioned aim of the study the following objectives have been set: to form the conception of strategic alliances, that reflects the topicalities of the global economy; to analyze the properties of strategic alliances’ synergy effect; to define strategic alliances’ influence on the competitiveness of a country. The methods of research are: systematic, logical, and comparative analysis of scientific literature; and synthesis. Through the analysis of the development stages and peculiarities of strategic alliances, the authors have come to the conclusion that strategic alliances are a necessity of the global economy, their aims and business scope become specific: alliances aim at goals that assure their long-term competitiveness. For this reason the definition of a strategic alliance transforms, therefore the authors of this study introduce the conception of a strategic alliance in the global economy. The conducted analysis enabled the authors of the paper to create the model of strategic alliances formation in the global economy from the standpoint of business competitiveness. This method also underlines the alternation of the strategic alliances paradigm in the global economy. The analysis of given model revealed that – with regard to the coverage of value creation chain in the global economy – the same strategic alliance can produce the effect of synergy (1 + 1 = 3) couple of times. Therefore the authors of the study focus on the analysis of development (formation) opportunities of strategic alliance or alliances’ in the body of another active strategic alliance. [From the publication]