LTStraipsnyje aprašomos senojo – ikikrikščioniškojo – tikėjimo šventos ir kulto apeigų vietos, žinomos Veliuonos apylinkėse. Apie jas daugiausia duomenų randama mitologijos, archeologijos ir folkloro šaltiniuose. Veliuonos apylinkėse buvo šventasis miškas, vadinamas Ventimi (Went, Wint). Jis plytėjo į vakarus nuo Veliuonos, jo rytinis pakraštys nurodomas už pusmylio nuo miestelio, pietuose miškas siekė Nemuną šiapus Vaiguviškių. Pasakojamoji tradicija apie Draustinės mišką vakariniame Gystaus krante, tarp Naujokų, Antkalnės ir Gystėnų kaimų, mena čia buvus šventąjį mišką ir kulto vietą. Į vakarus nuo Graužėnų, Nemuno slėnio aukštumos pirmojoje terasoje, šiaurinėje kelio Kaunas-Jurbarkas pusėje, ties šio kelio 57/172 kilometrine riba, yra švento Jono šaltinis. Veliuonos (pavadinimas sietinas su leksema „vėlė“) pavadinimą turinčioje vietovėje galėjo realizuotis tam tikras mitinis ir sakralinis ryšys tarp vaizdinių apie mirusiųjų (vėlių) būvį, Veliuonos upelio (trumputis Nemuno intakas) ir Nemuno. Veliuonos apylinkėse žinomos kelių būdingų rūšių šventvietės: šventasis miškas, akmuo, vieta upėje, šaltiniai. Šventvietė, nebūtinai susijusi su deive Veliuona, galima įtarti, buvo ir miestelio bažnyčios vietoje, Veliuonos pilies teritorijoje (papilyje). Apie šventvietes užfiksuoti duomenys, ypač šventojo Ventaus miško ir Draustinės girios byla, taip pat tautosakiniai tekstai apie Pakalniškių deivių akmenį ir šaltinį, suteikia reikšmingos informacijos visos Lietuvos šventviečių tyrimams.Reikšminiai žodžiai: Lokalinė istorija, Veliuona, šventvietės; Mitologinės vietos; Pasakojamoji tradicija; Tautosaka; Vidurio Lietuva; Vietovardžiai; Šventvietės; Central Lithuania; Folklore; Lokal history, Veliuona, sacred places; Mythological sites; Narrative tradition; Sacred sites; Toponymy.
ENAn article describes the places of rituals of the old (pre-Christian) cult that are known in Veliuona area. The data about the places is mainly found in mythological, archaeological and folklore sources. There was a blessed forest that was called Ventimi (Went, Wint) in Veliuona area. It stretched to the West from Veliuona, its Eastern edge was indicated to be half a mile from the town, in the South the forest was reaching Nemunas, on the side of Vaiguviškiai. The narrative tradition about Draustinė forest on the Western side between Naujokai, Antkalnė and Gystėnai villages states that there was the blessed forest and the place of the cult. To the West from Graužėnai, at the first terrace of the hill of Nemunas valley, at the Northern side of Kaunas–Jurbarkas road, at the 57/172 kilometre, there is a St. John's spring. In the locality of Veliuona (the name is related to a lexeme “vėlė”), there was a place of realisation of a certain mythological and sacral relation between the image of the existence of the death (souls), Veliuona stream (a short affluent of Nemunas) and Nemunas. There are a few known holy places in Veliuona area: the blessed forest, a stone, a place in the river and streams. It is supposed that a holy place, not necessarily related to a goddess Veliuona, was also in the place of a church and in the territory of Veliuona castle (in the lower ward). The data about the holy places, especially a document about the blessed Ventus forest and Draustinė forest and the folklore texts about a Pakalniškiai goddesses' stone and a stream, provides a lot of significant information for the researches of Lithuanian holy places.