LTStraipsnio tikslas – išryškinti dinaminius, ekspresyvius muzikinių temų formantus ir aptarti jų ekvivalentus literatūros kūrinyje, praturtinti formos muzikalumo literatūros tekste analizės galimybes. Tyrinėjant muzikinius formų ir struktūrų analogus literatūroje, dėmesys telkiamas į tematiškumą kaip pagrindinį kompozicijos formantą. Archetipinio požiūrio ir skirtingų aistros dimensijų pulsavimas yra užkoduotas temose ir atsiskleidžia meno kūriniuose kaip ekpresijos, dinamikos bei ritminiai formos vyksmo bruožai. Kadangi apibrėžiant literatūrinio teksto muzikalumą akcentuojamos ekspresyvumo ir dinamikos ypatybės, jų sąveikos su muzikos menu aspektai yra labai svarbūs. Anot Wernerio Wolfo intermedialių meno sąsajų koncepto, muzikos temos ir jų literatūriniai analogai gali būti analizuojami dviem intermedialumo aspektais – transmedialumo ir intermedialumo imitacijos. Abiem atvejais yra svarbi archetipų raiška ne tik per simbolinius-mitinius įvaizdžius, bet taip ir per kuriančią energiją, esminę aistrą, kompoziciją, ritmą, intonacijų modelius ir struktūrų formantus. Muzikos naratyvumo koncepto panaudojimas padėtų esmingiau suvokti ir pagrįsčiau apčiuopti temos literatūros tekste specifiką, taip pat jos transformacijas kaip vieną iš pagrindų, sudarančių jo vidinę formą. Vidinė forma yra analogiška muzikos modeliams. Muzikos izotopo konceptas yra parankus apibrėžti archetipines formas ir temas literatūros tekste, suteikia galimybę išryškinti ribas ir temos transformacijas skirtingais muzikalumo ir formos aspektais.Reikšminiai žodžiai: Archetipai; Intertekstualumas; Izotopai; Konceptas; Literatūra; Literatūrinė tema; Muzika; Muzikinė tema; Naratyvumas; Ryšiai; Tekstas; Teksto struktūra; Tema; Archetypes; Concept; Intermediality; Isotopies; Literary theme; Literature; Music; Muzical theme; Narrativity; Realtions; Text; Text structure; Theme.
ENArticle focuses on the concept of musicality of literary themes. The main purpose of the work is to highlight dynamic, expressive formants of the musical theme, and to discuss their equivalents in the work of literature. While studying musical analogues of the forms and structures in literature, thematicism is taken into consideration, as the main formant of composition making. Pulsation of archetypical attitude and different dimensions of passion are coded in the themes as in specific signifiers and reveal themselves in the work of art as expressive, dynamic, and rhythmic features of the processuality of the form. Processes of the concept of narrativity are brought out in the article. Musical theme transformation methods are analyzed as possible equivalents in a literary text; and universality of the concept of isotopy is revealed alongside with its musical specificity which allows us to examine the work of art in musical categories at different levels. Musicality of the literary text is analyzed on the basis of the concept of intermediality by Werner Wolf. At the same time, works by Eero Tarasti, Algirdas Julius Greimas, Vladimir Karbusicky, Carl Gustav Jung, Inga Jasinskaitė-Jankauskienė, Gražina Daunoravičienė, Rimantas Janeliauskas and others are taken into consideration; methodology of comparati vistics is used. [From the publication]