LTStraipsnyje tyrinėjama pirmuosiuose garso dokumentuose įamžinta muzika ir Mikalojaus Konstantino Čiurlionio plunksna rašyta jos kritika. Gretinami 1907–1911 m. įrašyti lietuviškos muzikos pavyzdžiai ir tuo metu Čiurlionio straipsnyje „Apie muziką“ bei laiškuose išdėstomos mintys. Šis tyrimas atskleidžia, kokie gyvosios lietuvių muzikos reiškiniai įamžinti pirmosiose lietuviškose plokštelėse, ir kaip jie buvo vertinami bendruomenės bei žymaus menininko. Pirmieji įrašyti lietuviškos muzikos pavyzdžiai buvo didmiesčiuose susibūrusių ir bažnytkaimiuose gyvavusių chorų atliekamos dainos, taip pat autentiškos liaudies melodijos. Senosiose garso laikmenose dažniausiai įrašyti liaudies muzikos žanrai, rečiau – operų arijos ir dramos spektaklių ištraukos. 1909 m. Čiurlionis straipsnyje „Apie muziką“ kritiškai vertino to meto kultūrinį kontekstą ir samprotavo apie lietuvių muzikos ateitį. Kompozitoriaus kritikuotus reiškinius puikiai iliustruoja tuo pačiu laikotarpiu daryti muzikos įrašai. Kompozitorius nepataikavo daugumos skoniui ir žavėjosi dainomis, kurių melodijos pasižymi originaliais bruožais ir gali padėti sukurti savitą lietuvišką muzikinę kalbą. Jo pažiūros per daug skyrėsi nuo tradicinės galvosenos ir liko amžininkų nesuprastos. Kaip choro vadovas ir pianistas, Čiurlionis pasirodydavo Vilniaus lietuvių kultūriniuose renginiuose, tad buvo teorinė galimybė įrašyti žymaus kompozitoriaus dainas chorams ir kūrinius fortepijonui, tačiau jie liko neįamžinti. Pirmasis Čiurlionio harmonizuotos dainos įrašas padarytas tik 1924 metais.Reikšminiai žodžiai: Chorinis dainavimas; Inovacija; Lietuviška muzika; Lietuvių liaudies dainos; Tautinis atgimimas; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Mikalojus Konstantinas Čiurlionis; Tradicija; XX a. pradžios garso įrašai; Audio records of 20th c.; Choral singing; Inovation; Lithuanian folk songs; Lithuanian music; Lithuanian national rebirth movement; M.K. Čiurlionis; Tradition; Čiurlionis criticism.
ENThe article analyses the music recorded in the first sound documents and its criticism written by pen of Mikalojus Konstantinas Čiurlionis. Lithuanian music samples recorded in 1907 – 1911 are compared with the thoughts outlined in the letters and in the article „About music“ by M.K.Čiurlionis. This reserach reveals what phenomena of live Lithuanian music are recorded in the first Lithuanian records and how they were evaluated by the community and by the famous artist. The first samples of recorded Lithuanian music were songs of choirs gathered in the city or in the village; also authentic folk song melodies. The old sound recordings mostly contain folk music genre, while extracts from opera arias‘ and drama performance are rare. In 1909, M.K.Čiurlionis in his article „About music“ critically evaluated cultural context of that time and reasons about the future of Lithuanian music. The phenomenon criticised by composer are illustrated by music records made at that time. The composer did not toady to the taste of majority and admired songs with melodies that had original features and can help to create an original language of Lithuanian music. His view was too different from traditional way of thinking and remained misunderstood by contemporaries. As a choir leader and a pianist, M.K.Čiurlionis appeared in Lithuanian cultural events in Vilnius, therefore theoretically there was a possibility to record songs for the choirs and works for piano by famous composer, but these works remained unrecorded. The first song harmonised by M.K.Čiurlionis was recorded only in 1924.