Would-be teachers' competence in applying ICT : exposition and preconditions for development

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Would-be teachers' competence in applying ICT: exposition and preconditions for development
Alternative Title:
Būsimųjų mokytojų IKT taikymo kompetencija: raiška ir formavimosi prielaidos
In the Journal:
Informatics in education. 2007, Vol. 6, No. 2, p. 397-410
Summary / Abstract:

LTEdukacinių technologijų kaita keičia mokytojo vaidmenį, reikalauja naujų kompetencijų. Mokslinėje literatūroje IKT taikymo kompetencija aprašoma kaip dviejų struktūrinų komponentų IKT bazinės ir IKT edukacinės kompetencijos visuma. Į šią sampratą atsižvelgta atliekant būsimųjų mokytojų IKT taikymo kompetencijos tyrimą. Straipsnyje nagrinėjama būsimųjų mokytojų IKT taikymo kompetencijos raiška atliekant pedagoginę praktiką, informatikos mokymosi XI–XII klasėje įtaka šios kompetencijos formavimuisi. Tyrimas parodė, kad būsimieji mokytojai yra gerai įvaldę paprastesnius IKT bazinės kompetencijos bei IKT edukacinės kompetencijos gebėjimus. Nustatyta, kad būsimųjų mokytojų IKT kompetencijos formavimasis yra permanentinis procesas, prasidedantis dar iki pedagoginių studijų universitete, mokantis informatikos XI–XII klasėje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bazinė IKT kompetencija; IKT bazinė kompetencija; IKT edukacinė kompetencija; IKT kompetencijos; IKT taikymo kompetencija; Basic ICT competence; BasicICT competence; Competence in ICT; Educational ICT competence.

ENChanges in educational technologies modify the role of the teacher and require new competencies. Scientific literature describes competence in using ICT as the wholeness of two structural components – basic and educational ICT competence. The conception has been considered conducting research on would-be teachers’ competence in applying ICT. The article deals with the exposition of would-be teachers’ competence in applying ICT in the process of teaching practice and focuses on the impact of studying informatics in forms 11 and 12 on the development of the latter competence. Research disclosed that would-be teachers had fully mastered ordinary abilities demonstrating basic and educational competencies in ICT. The development of would-be teachers’ competence has been accepted as a permanent process starting yet before the studies at university within the process of learning informatics in forms 11 and 12. [From the publication]

ISSN:
1648-5831
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/26568
Updated:
2018-12-17 12:07:29
Metrics:
Views: 23    Downloads: 1
Export: