LTŠiame straipsnyje analizuojama moters tapatybė. Darbe atskleidžiami įvairūs lietuvės-moters nacionalinės tapatybės kaitos bruožai. Straipsnis pagrįstas įvairių mokslininkų tyrimais ir pačios autorės 2007 metais Vytauto Didžiojo universitete surinkta medžiaga. Tyrimą grindžia 75 respondentų apklausos duomenys. Pagrindinis darbo tikslas – ištirti jaunos kartos mentaliteto, vertybių ir kultūrinės orientacijos pokyčius. Tyrimas atskleidžia svarbiausius veiksnius, lemiančius skirtingus požiūrius į moteriškąsias savybes. Skirtingos kartos turi skirtingas vertybių sistemas, kurios lemia ir nacionalinės tapatybės kaitos procesą. Tyrime išryškinamos šiuolaikinės lietuvės-moters ypatybės, kurios atskleidžia naują moteriškumo koncepciją ir kintančią moters tapatybę. Dabarties lietuvės-moters tapatybės bruožai ir vertybių transformacija – kintančių socialinių, ekonominių, politinių ir kultūrinių veiksnių išdava. Apklausos duomenys rodo, kad moterys renkasi ne tradicinius, o emancipuotos šiuolaikinės moters bruožus. Vyrai ir moterys skirtingai vertina moters idealiąsias savybes. Vyrai daugiau pabrėžia išorinius moters bruožus ir tradicines moters dvasines savybes. Moterys pabrėžia individualistinius moters bruožus. Skirtingą požiūrį į idealiąsias moters ypatybes lemia ir respondentų amžius. Skirtingų kartų atstovai turi kitokius moteriškumo ir vyriškumo vaizdinius. Tyrimas rodo, kad įsitvirtina nauji individualistiniai lietuvės-moters bruožai, kurie susiję su moters tapatybės kaita šiuolaikiniame pasaulyje.Reikšminiai žodžiai: Identitetas, modernybė; Lytis; Moterys; Gender identity; Gender, identity; Lithuania; Lithuanian women in modern time; Modernity; Woman.
ENThe main aim of this article is to analyse the contemporary Lithuanian female identity. The present article encompasses various aspects in the change of national Lithuanian woman identity that acquires special importance at present. The article is based on the previous works of different authors and field research data gathered by the author in 2007 at "Vytautas Magnus University. The following research is based on the data of 75 respondents. The main problem of this research is to reveal the changes of mentality, values and cultural orientations of the young generation. The methods of the research are contrastive analysis and the field research methods. The results of the research indicate that Lithuanian female identity is rather changeable, manifold, and polysemantic phenomenon. The research finding reveals that the greatest distinctive factor influencing different attitude to females' features is age. Different generations have different conception of femininity and masculinity as well as different priorities in value system. This indicates the process of change not only in the system of values but in the whole system of national identity. Our research discovers the new individualistic Lithuanian women features. Such new features emphasize a new conception of femininity as well as rather changeable female's identity in modern times. The change of new Lithuanian woman identity as well as transformation of values is the result of changes occurring in socio-economy, politics, and culture in our contemporary society. [text from author]