LTStraipsnyje aptarti vidurinių mokyklų mokytojams keliami reikalavimai ugdant mokinių loginį mąstymą mokymo proceso metu. Pateikiami įvairaus turinio logikos užduočių, kurias mokomi atlikti kariūnai, pavyzdžiai, aptariamos būdingiausios klaidos, padarytos atliekant šias užduotis. Naudojant matematinės statistikos metodus, apskaičiuojami kontingencijos koeficientai, rodantys ryšį tarp valstybinio matematikos egzamino pažymių ir kariūnų gebėjimo (nesugebėjimo) atlikti matematinio turinio logikos užduotis, ir logikos diferencinės įskaitos, laikytos Lietuvos karo akademijoje, pažymių. Visais atvejais pastebėtas glaudus ryšys tarp matematinio pasirengimo mokykloje ir logikos studijų sėkmės Karo akademijoje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Logika; Matematika; Tarpdalykiniai ryšiai; Inter-subject lin; Inter-subject links; Intersubject links; Logics; Mathematics.
ENThe study reviews knowledge of the empirical logics acquired by schoolchildren while learning mathematics and other subjects at a secondary school. Then, an application of mathematical skills brought from a secondary school for an illustration of theoretical statements in logics is discussed upon. A very important statistical link between the assessments of the state examination in mathematics passed by the cadets on finishing secondary school, and the differentiated credit test in logics passed after the course at the Military Academy was established. The important statistical link between the assessment of the mentioned state examination in mathematics and the success in a performance of logical task of mathematical content was found as well. It is concluded that the assessment of the state examination in mathematics is a reliable indicator of the mathematical preparedness of schoolchildren. The results reveal that there are unused reserves of an improvement of mathematical preparedness of pupils and a development of their logical thinking at a secondary school. [From the publication]