LTStraipsnyje aptariamos tarpukario Nepriklausomos Lietuvos karininkų, karo pedagogikos pradininkų Konstantino Žuko ir Vaclovo Biržiškos nuostatos karių moralinio ir patriotinio ugdymo klausimais, analizuojami dabartinės Lietuvos kariuomenės uždaviniai ir problemos pilietiškai auklėjant karius, stiprinant jų kovos dvasią. Plk. ltn. V. Biržiška ir plk. K. Žukas savo darbuose pabrėžė, kad karių motyvacija stiprėja, ugdant ir plėtojant pilietiškumo ir patriotiškumo jausmus, jie atkreipė dėmesį į karininko kaip mokytojo, auklėtojo ir vado asmeninį pavyzdį mokymo ir auklėjimo procese. Remiantis mokymo programų apžvalga bei karių, 2003-2004 m. dalyvavusių tarptautinėse misijose Irake, anketine apklausa, galima teigti, kad šiuo metu šeimoje, mokykloje, kariuomenėje ir visos valstybės švietimo politikoje yra moralinio ir pilietinio ugdymo spragų. Moralė turi didelę įtaką kariant vykdant ne tik karo, bet ir taikos meto užduotis. Rekomenduojama Lietuvos kariuomenei kuo skubiau parengti pilietinio ugdymo programą, kuria remiantis karių pilietinis ugdymas būtų sistemiškai ir kūrybiškai plėtojamas. Supažindinant karius su Tėvynės praeitimi, žymiausiais karais ir pergalėmis, tautos idealais ir didvyriais žadinami ir stiprinami pilietiškumo jausmai, skatinama patriotinės veiklos motyvacija, formuojamos dorovinės nuostatos, žadinama kovos dvasia, skatinanti siekti tikslo taikos ir karo metu. Siekdami užtikrinti tinkamą padalinio kovinę parengtį, visų lygių vadai turi nuolat motyvuoti karius kuo geriau atlikti tarnybos pareigas, ugdyti ir stiprinti jų pilietinius ir patriotinius jausmus.Reikšminiai žodžiai: Karių moralinis ir patriotinis ugdymas; Karių ugdymas; Konstantinas Žukas; Lietuvos kariuomenė; Moralė; Patriotinis ugdymas; Pilietiškumas; Vaclovas Biržiška; Education of soldiers; Konstantinas Žukas; Lithuanian army; Moral and patriotic education of soldiers; Morality; Patriotic education; Public spirit; Vaclovas Biržiška.
ENThe article deals with provisions of Col Konstantinas Žukas and Lt Col Vaclovas Biržiška, famous officers of the Independent Lithuania and the pioneers of military pedagogy in relation to moral and patriotic education. Beside the items mentioned above the tasks of strengthening the fighting spirit and problems faced are discussed. [From the publication]