LTPublikacijos objektas – šiuolaikinės sentikių pomorų bendruomenės ir jų ritualinės giedojimo praktikos Latvijoje ir Lietuvoje. Siekiama tiek analizuoti apties archainio tradicinio fenomeno – specifinio ženklinio (kablinio) monodinio giedojimo - egzistavimą šiuolaikinėje kultūroje, tiek tyrinėti sentikių giedojimo praktiką kaip vidurinių amžių muzikos šaltinį, padedantį rekonstruoti bendras senąsias rusų muzikinės tradicijos ypatybes. Remiamasi tiek senųjų rašytinių šaltinių, dokumentų, naratyvinių šaltinių analize, tiek empiriniu sentikių bendruomenių tyrimu, autentiškos gyvos giedojimo praktikos stebėjimu, pokalbių su gerai informuotais pateikėjais duomenimis. Publikacijoje atkreipiamas dėmesys į tai, kad Lietuvos ir Latvijos sentikių pomorų bendruomenės dėl savo pagarbos praeičiai, senosios liturgijos praktikavimo, labai gerai yra išlaikiusios senąją slavų giedojimo tradiciją, jos specifinius užrašymo ir atlikimo bruožus: išlaikytos tiek senosios archaines giesmių tekstinės formos, tiek senovinis muzikinis giesmių užrašymas, tiek patys autentiški giesmių atlikimo ritualiniai bei muzikiniai ypatumai. Šiuo metu Baltijos sentikių bendruomenėse naudojamų giedojimo knygų pagrindą sudaro pomorų laiško rankraščiai ir / arba vietiniai kodeksai. Kita vertus čia labai svarbus giesmių mokėjimas mintinai. Žodine tradicija perduodami tekstai išlaiko itin artimas tekstiniams originalams ypatybes.Reikšminiai žodžiai: Etninė kultūra; Etnomuzikologija; Giesmynai; Knygos kultūros paveldas; Lietuvos sentikiai; Liturginė muzika; Rusų stačiatikiai; Sentikiai; Stačiatikiai; Book cultural heritage; Church music; Ethnic culture; Ethnomusicology; Hymnals; Old Believers in Lithuania; Old believers; Orthodox; Russian old believers.
ENThe object of the publication is modern communities of Pomorie Old Believers in Latvia and Lithuania and practices of chanting rituals. The aim is to analyse the existence of the archaic traditional phenomenon itself – the specific znamenny (hook) monadic chant – in the modern culture, as well as to explore the chanting practice of Old Believers as a source of the Medieval music, helping reconstruct common peculiarities of the old Russian music tradition. The article is based on the analysis of old written sources, documents, and narrative sources, as well as on an empirical study of Old Believers communities, observation of authentic live chanting and the data of conversations with well informed interlocutors. The publication draws attention to the fact that due to respect for the past and the practicing of old liturgy, Lithuanian and Latvian communities of Pomorie Old Believers have well preserved the old Slavic chanting tradition and the specific characteristics of writing and performance: old archaic text forms of chants have been preserved, as well as ancient form of musical writing of chants, and authentic ritual and musical peculiarities of chant performance. Currently, the Baltic communities of Old Believers are using manuscripts of the Pomorie letter and/or local codes as a basis for the used books of chanting. On the other hand, learning chants by heart is of particular importance. Texts transmitted through oral tradition preserve properties particularly close to original texts.