LTStraipsnyje pateiktas aukštosios mokyklos potencialo, kaip socialinės ekonominės kategorijos, apibūdinimas. Teigiama, kad aukštosios mokyklos potencialas – tai kompleksas tarpusavyje sąveikaujančių elementų, turinčių atitinkamą struktūrą, kuri savo ruožtu apibūdinama kaip visuma nuotolinius santykių, ryšių, sąveikų ir priklausomybių. Šiam potencialui, kaip sistemai, būdingas vientisumas, elementų proporcingumas, atskiro elemento dalių proporcingumas. Aukštosios mokyklos potencialui, kaip dinamiškai sistemai, būdingas vystymosi subalansuotumas, hierarchiškumas, funkcionavimo nenutrūkstamumas. Straipsnyje teigiama, kad ypač reikšmingas vaidmuo turi tekti svarbiausiam aukštosios mokyklos pedagoginės ir mokslinės-techninės veiklos elementui, veiksniui – žmogiškajam intelektiniam potencialui. Visuomenės ekonominė ir socialinė veikla tampa vis intelektualesnė, todėl ir produktų, prekių bei paslaugų gamyboje intelektualinė veikla užima vis svarbesnę vietą. Taigi ir aukštosios mokyklos pedagoginė bei mokslinė-techninė veikla, kaip vienas svarbiausių ekonominės ir socialinės srities inovacijų generatorių ir tiekėjų, turi disponuoti aukščiausios kokybės žmogiškuoju intelektiniu potencialu – moksliniu-pedagoginiu intelektiniu potencialu. Asmenims, aukštojoje mokykloje norintiems užsiimti pedagogine ir mokslinetechnine veikla, būtini išskirtiniai kūrybiniai sugebėjimai, mokslinė intuicija, pedagoginis meistriškumas bei kitos savybės, be kurių jie netiktų šiai veiklai. Aptartos aukštosios mokyklos potencialo funkcijos, išryškintas jų turinys, apibūdinti funkcionavimo rezultatai.[...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Aukštoji mokykla; Aukštosios mokyklos potencialas; Aukštosios mokyklos potencialo funkcijos; Inovacijos; Functions of higher; Functions of higher shool potencial; Higher school; Higher school potential; Innovations; Shool potencial.
ENThe article presents a description of higher school potential as a social economic category. Treating sistematically, higher school potential is a complex of interacting elements having a structure, which, in its turn, is described by a complex of permanent relations, ties and dependencies. Higher school potential, as a system, is characterized by continuity, proportionality of elements, proportionality of the parts of an element, balance, hierarchy, functional uninterruptedness. The authors of the present article claim that a specific role must be given to the most important element of pedagogical and research-technical activities - the human intellectual potential. It should be noted that economic and social activities become more intellectual, accordingly, in the manufacture of products, goods and services, intellectual activities take a more important place. Therefore, pedagogical and research - technical activities in a higher school, as one of the most important generator and supplier of innovations in the economic and social field, should have the highest human intellectual potential - the research - pedagogical intellectual potential.The persons wishing to engage in pedagogical and research - technical activities at higher schools must have exclusive capabilities, research intuition, pedagogical mastership and other properties, without which they do not suit for this kind of activities. Therefore, the authors of the article present their conception and definition, describe the functions of higher school potential as well as its content and the results of its functioning. The article claims that the potential of a higher school under the conditions of market economy performs the following functions: marketing function (including diagnostic and analytical ones); study programmes corresponding to economic needs development and realization; scientific forecast (prognosis); development and realization of innovations (pedagogic, scientific-technical); innovations realization in practice. The authors draw a conclusion that the functioning of a higher school potential in the context of increasing competition requires active development of the marketing function. [text from author]