LTIlgą laiką LDK istorija tyrinėta kaip Lietuvos, Baltarusijos, Ukrainos ar Lenkijos istorijos dalis. Šioje knygoje bandoma konstruoti visuminį LDK valstybės visuomenės ir valstybės paveikslą, pripažįstant, kad tai tėra tokio pobūdžio tyrimų pradžia. Knygoje detalizuojama ir sustiprinama 1984 m. autoriaus veikale „Czytelnik i książka w dobie Renesansu i Baroku“ pasiūlyta tezė, jog LDK buvo vakarietiškos kultūros tiltas. Knygoje analizuojamas kultūros pokyčių fenomenas LDK geografinėje teritorijoje, kurioje susidūrė Vakarų Europos (lotynų-lenkų) ir bizantiškoji (rusų ortodoksų) kultūros. Tyrimo objektas – LDK būdingų Vakarų Europos ir bizantiškosios kultūrų santykis ir sąveika, sinkretinių kultūros elementų formavimasis. Ypatingas dėmesys skiriamas „civilizacinės ribos“, Vakarų civilizacijos įtakos bei civilizacinių visuomenės jėgų pokyčiams antroje XVII a. pusėje bei XVIII a. pradžioje, kai „civilizacinė riba“ peržengė politines sienas. XVII – XVIII a. LDK būdingas sinkretinės kultūros reiškinys yra menkai tyrinėtas, tad ši studija yra vienas pirmųjų bandymų užpildyti egzistuojančią spragą. Šis reiškinys buvo daugiausia susijęs su etninės bei religinės savimonės pokyčiais, tačiau kontraversiškas polonizacijos procesas buvo tik viena šio reiškinio pusė. Ne vien lenkų politinė ir kultūrinė įtaka lėmė fundamentalius daugiatautės ir daugiakultūrės LDK visuomenės pokyčius. Būdama ant „civilizacinės ribos“, LDK negalėjo išvengti tradicinių ir naujų vertybių susidūrimo, apsprendusio jos visuomenės ir kultūros ypatumus.Reikšminiai žodžiai: Architektūra; Bajorai; Bažnyčia; Didikai ir magnatai; Dvaras; Kalbos; Kultūra; Kultūra, Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Miestas; Miestiečiai; Teatras; Visuomenė; Architecture; Church; Court; Culture; Duces; Laguages; Nobles; Society; The Grand Duchy of Lithuania; The culture; The society; Theater; Town; Town people.
ENThe history of the Grand Duchy of Lithuania was studied as a part of the history of Lithuania, Belarus, Ukraine or Poland for a long time. The book is an attempt to construct a complete picture of the GDL society and state by acknowledging that it is not the start of studies of this nature. The book provides details about and reinforces the thesis suggested by the author in the work ‘Czytelnik i książka w dobie Renesansu i Baroku’ in 1984 that GDL was a bridge of western culture. The book provides the analysis of the phenomenon of cultural changes in the geographical territory of GDL where Western European (Latin-Polish) and Byzantine (Russian Orthodox) cultures merged. The object of the research was the relation and interaction of Western European and Byzantine cultures characteristic of GDL, formation of syncretic elements of culture. Special attention is paid to the changes of the ‘civilisational boundary’, the influence of western civilisation and civilisational forces of the society in the late 17th c. and the start of the 18th c. when the ‘civilisational boundary’ stretched over political borders. A phenomenon of syncretic culture that was characteristic of GDL in the 17th–18th c. was poorly studied; therefore, this study is one of the first attempts to close this gap. This phenomenon was mainly related to the changes of ethnical and religious self-awareness; however, a controversial process of Polonization was only one side of the phenomenon. Fundamental changes in the society of the multi-national and multi-cultural GDL were determined not only by the political and cultural influence of the Poles. GDL, being on the ‘civilisational boundary’, could not avoid the clash of traditional and new values which determined the peculiarities of its society and culture.