LTPer paskutinį dešimtmetį organizuotos ekspedicijos ir archyviniai atradimai smarkiai papildė folklorinės mežiagos, užrašytos iš Lietuvos, Latvijos, Estijos ir kaimyninės Vitebsko srities Baltarusijoje sentikių, klodus. Bendras medžiagos kiekis jau yra toks, kad leidžia daryti pirminius šių regionų sentikių tradicinės kultūros tyrimus. Žymus duomenų bazės prasiplėtimas suteikia vis daugiau pagrindo kalbėti apie Baltijos šalių sentikių folkloro genetines sąsajas su Pskovo, vadinamosios „susiškosios paežerės“, tradicija. „Pskovo palikimas“ dominavo sentikių diasporose, užgoždamas silpnesnes kitų lokalinių tradicijų apraiškas, atneštas į tas šalis vėliau. Pskovo tradicijos įtaka išryškėjo įvairiais lygiais – žanrinėje ir siužetinėje folkloro kūrinių sudėtyje, poetinės kalbos ypatybėse, dialektinėje leksikoje, liaudies terminuose, reiškiančiuose tą ar kitą tradicinės kultūros elementą. Lietuvos sentikių folkloro analizė parodė, kad pasakojamosios tautosakos kūriniai, kalendorinės ir šeimos apeigos, kai kurie tikėjimai, baladės, nestandartinės patarlės yra gana artimos Pskovo srities pietinės dalies tradicijai. Latgalijoje užrašytose pasakose, buitinėse lyrinėse dainose ir užkalbėjimuose dominuoja vis ta pati Pskovo tradicija. Vakarinių Čiudo ežero pakrančių kalendorinėse ir šeimos dainose randama itin daug sąsajų su tekstais iš vadinamosios Pskovo-Pečioros zonos. Tikėtina, kad dalis pirmųjų rusų persikėlėlių ne perplaukė Čiudo ežerą iš rytų į vakarus, kaip priimta manyti, o apėjo Pskovo ir Čiudo ežerus sausuma iš pietų ir pietvakarių.Reikšminiai žodžiai: Baladės; Baltijos kraštai; Baltijos šalių sentikiai; Estija (Estonia); Etnologija; Latvija (Latvia); Legendos; Liaudies dainos; Liaudies kultūra; Rusų folkloras; Sentikių diaspora; XX amžiaus sentikių folkloras; 20th century folklore of Old Believers; Ballades; Baltic States; Ethnology; Folk culture; Folk songs; Latvia; Legends; Lithuania; Old Believers diaspora; Old Believers in the Baltic States; Russian folklore; Baltarusija (Belarus).
ENA comparison of folklore collected from the Old Believers living in the Baltic States reveals a relationship of all traditions and their connections to the folk culture of the Pskov region. A wide repertoire of folk tales, religious songs, Christian legends, charms, series of mythological legends and the peculiarities of their everyday and religious etiquette make this relationship evident. However, the survival tales of the ancestral spiritual heritage are different. Folktales, among them tales of magic, 'legends about witches and "walking" dead people, cursed treasures, Easter songs, and the ritual of kidnapping brides are mostly preserved in Lithuania. Songs of the yearly cycle as well as wedding songs, certain types of charms and mythological 'legends are better known in Latvia. Rituals and customs related to the yearly cycle of feasts and the fishing profession is preserved best in Estonia. Historical stories are told very seldom, yet true events are depicted in a mythological way. The author argues that the influence of Lithuanian folklore rather than the influence of Latvian or r Estonian folklore is stronger in the texts of Old Believers. [From the publication]