LTDisertacija skirta Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje išplitusiai kenčiančio Atpirkėjo atvaizdų grupei, kilusiai iš Madrido trinitorių ordino bažnyčioje pagarsėjusios stebuklingos statulos Jėzaus Nazarietis. Tiriamas LDK reikšmingiausias Jėzaus Nazariečio atvaizdas ir pirmavaizdis kitoms kartotėms – stebuklingasis Antakalnio Jėzus, jo kultas ir poveikis LDK ir Lietuvos Jėzaus temos dailei. Atvaizdas, su juo sietos Išganytojo kulto formos ir kartotės laikomi daugiabriaunio katalikiškosios kultūros reiškinio pagrindu, sudarančiu prielaidas tolesnėms studijoms. Tyrimo chronologija – XVIII–XX a., arealas – LDK ir buv. LDK teritorija (Lietuva, Baltarusija, Latvijos ir Lenkijos regionai). I disertacijos dalis skirta Antakalnio Jėzaus kilmės, istorijos, šventovės, jos ikonografinės programos ir konteksto analizei. II dalis – su Antakalnio Jėzaus atvaizdu susieto kulto studija: pristatomos Antakalnio trinitorių puoselėtos liturginės ir kitos viešo pamaldumo Išganytojui formos, trinitorių pamaldumo tradicijų sklaida LDK. III dalis skirta Antakalnio Jėzaus kartotėms: jų pavadinimams, ikonografiniams pavyzdžiams, statistikai, tipologijai, išskirtinėms rengiamųjų statulų, statulų-relikvijorių ir stebuklingų atvaizdų grupėms. Disertacijoje paliečiamos Išganytojo paveikslo LDK ir Lietuvos dailėje, kulto ir atvaizdo sąveikų, stebuklingo atvaizdo ir jo pagerbimo vietos, vienuolijų dvasinės ir meninės veiklos bei stebuklingo atvaizdo ir kartotės problemos.
ENThe thesis is focused on the group of portraits of the suffering Redeemer, which was spread in the Grand Duchy of Lithuania (GDL), originating from a miraculous statue of Jesus of Nazareth renowned in the Trinity Church of Madrid. The paper investigates the portrait of Jesus of Nazareth, which was most significant for GDL, and its prototype for copies: the miraculous Jesus of Antakalnis, his cult and impact on the Jesus-related art in GDL and Lithuania. The portrait and associated forms of the cult of the Saviour and copies are considered to be the foundation for the multi-dimensional Catholic culture phenomenon, which creates preconditions for further studies. The research chronology covers the 18th–20th c., and its scope covers the Grand Duchy of Lithuania and the former territory of GDL (Lithuania, Belarus, Latvian and Polish regions). The first part of the thesis focuses on the analysis of the origin of the Jesus of Antakalnis, its history, the temple, its iconographic programme and context. The second part covers the study of the cult associated with the portrait of Jesus of Antakalnis: the thesis presents liturgical and other forms of public piety to the Saviour cherished by the Antakalnis Trinity Order as well as the spread of piety traditions of the Trinity Order in GDL. The third part covers the copies of the Jesus of Antakalnis: their titles, iconographic examples, statistics, typology, exceptional groups of dressed statues, statues-reliquaries and miraculous portraits. The thesis touches the problems of the portrait of the Saviour in GDL and Lithuanian art, interactions of the cult and the portrait, the miraculous portrait and the place of its honour, the spiritual and artistic activities of monkhood and the prototype and copies of the miraculous portrait.