LTVilniaus universiteto istorija, išleidžiama jo įkūrimo 430 metą sukakties proga, įsimintina ne tik todėl, kad kartu minime ypač prasmingą istorinę datą - Lietuvos Tūkstantmetį. Joje nemažai naujų duomenų, tyrinėjimų, apibendrinamosios medžiagos, leidžiančios pažvelgti į Vilniaus universiteto istoriją ir atskirų mokslo šaką raidos istoriją šiuolaikiniu žvilgsniu. Svarstomas Vilniaus universiteto istorijos sampratos, jo vientisumo klausimas, interpretacijos, mėginama naujai suvokti universiteto raidos dėsningumus. Įtaigiai apmąstomos istorinės atminties vaizdinių ir sampratų permainos, įvykę ir tebevykstantys požiūrio kaitos procesai, padedantys geriau pažinti ir įvertinti Vilniaus universiteto istoriją visais jo raidos etapais. Istoriografijos ir istorinių atminčių permainos teikia galimybių plačiau pažvelgti į Vilniaus universiteto istorinę atmintį, įvertinant tiek jėzuitų universiteto, tiek lenkiškojo Stepono Batoro universiteto tarpsnius. Išsamiai aptariama Lietuvos atvertis mokslui, krikščioniškosios intelektualinės kultūros prielaidų klostymasis, Vilniaus jėzuitų kolegijos ir akademijos veikla, dėstymo lygis ir principai, universitetas Apšvietos epochoje, Naujųjų amžių filosofijos ir moderniosios gamtotyros dėstymas. Knyga įdomi ne tik istorikams, Vilniaus universiteto studentams ir absolventams, bet ir visiems, kurie domisi Lietuvos mokslo ir kultūros istorija, jos vertinimu Europos kultūros istorijos kontekste, ir kad ji paskatins naujus tyrinėjimus siekiant geriau pažinti ir įvertinti turtingą ir spalvingą Vilniaus universiteto praeitį.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Aukštasis mokslas; Vilniaus universitetas (VU; Vilnius University); Studijos; Teologija; Filosofija; Gamtos mokslai; Universiteto reforma; The Grand Duchy of Lithuania; Higher education; Studies, theology; Philosophy; Nature science; University reforms.
ENThe history of Vilnius University, published on the occasion of the 430th anniversary of its establishment, is memorable not only because of a particularly meaningful historical date – Lithuania’s Millennium. It contains many new data, investigations, generalising material, enabling to have a modern look at the history of Vilnius University and the history of the development of individual branches of science. The book considers the issue of the concept of history of Vilnius University, its integrity, interpretations, and attempts to provide a new perception of the consistent pattern of university’s development. It suggestively reflects the changes in the images and concepts of the historical memory, completed and ongoing processes of attitude shift, which help to better know and evaluate the history of Vilnius University at all stages of its development. Changes of historiography and historical memory provide opportunities to have a wider look at the historical memory of Vilnius University, evaluating the periods of the Jesuit university as well as the Polish university of Stephen Báthory. It exhaustively discusses Lithuania’s openness to science, emergence of the preconditions for the Christian intellectual culture, the activities of Vilnius Jesuit College and Academy, the level and principles of instruction, the University in the Enlightenment Epoch, instruction of the New Age philosophy and modern natural science. The book is interesting not only to historians, students and graduates of Vilnius University, but also to everybody who are interested in Lithuanian history of science and culture, its recognition in the context of European cultural history; it will promote new research seeing to better know and evaluate the rich and colourful past of Vilnius University.