Socialinė baimė mokykloje : problemos raiška ir jos mažinimo galimybės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Socialinė baimė mokykloje: problemos raiška ir jos mažinimo galimybės
Alternative Title:
Social anxiety at school: the expression of the problem and the ways for its mitigation
In the Journal:
Ugdymo psichologija. 2008, Nr. 19, p. 43-49
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama socialinė baimė mokykloje kaip mokyklos baimės fenomeno sudedamoji dalis, išryškinami socialinę baimę sukeliantys veiksniai bei raiškos ypatumai, pateikiama Europos šalyse atliktų tyrimų šia tema apžvalga, išryškinami edukaciniai veiksniai, galintys sukelti ir mažinti baimės situacijas ugdymo įstaigose. Siekiant ištirti socialinės baimės raišką mokykloje bei nustatyti jos mažinimo galimybes, atliktas empirinis tyrimas: dešimtyje ugdymo įstaigų atsitiktinės atrankos būdu apklausta 350 mokinių, besimokančių 10-12 klasėse. Tyrimo dalyviai užpildė klausimyną, susidedantį iš atvirų ir uždarų klausimų. Atlikta mokslinės literatūros ir empirinio tyrimo rezultatų analizė patvirtino socialinės baimės kaip sudėtingo edukacinio fenomeno egzistavimą. Socialinės baimės problema yra multidisciplininis reiškinys, susidedantis iš edukacinių, psichologinių, vadybinių dimensijų. Kartu tai individualus, organizacinis bei socialinis fenomenas. Remiantis tyrimo duomenimis, pateikiamos tyrimo respondentų nuostatos, nukreiptos į socialinės baimės mažinimą, socialinės baimės situacijų išvengimą, mokinio saugumo poreikių užtikrinimą, palankios mokymosi aplinkos kūrimą. Teikiamos socialinę baimę mažinančios rekomendacijos mokyklos bendruomenei, įvairaus lygmens švietimo politikams ir švietimo vadovams. Socialinės baimės problemos švelninimas susijęs su švietimo politikos, mokyklos kaip organizacijos, šeimos bei visuomenės veiksmingos sąveikos paieška, palankios mokymosi aplinkos kūrimu, edukacinių tyrimų efektyvumu, mokymusi mokytis bei bendradarbiauti.Reikšminiai žodžiai: Edukaciniai veiksniai; Mokymosi aplinka, savivertė; Mokymosi aplinkos; Savivertė; Socialinė baimė; Educational factors; Learning environment; Self-esteem; Social anxiety; Social fear.

ENThe article analyses social anxiety at school as an integral part of school anxiety, and factors provoking social anxiety and manifestation peculiarities are revealed. The review of the studies on the matter performed in European countries is revealed and educational factors, which may decrease or increase anxiety situations in institutions of education are highlighted. In order to analyse the expression of social anxiety at school and identify possibilities for its reduction, an empirical research was performed: 350 pupils of 10th–12th forms in 10 randomly selected institutions were interviewed. The research participants filled in the questionnaire consisting from open and close questions. The analysis of scientific literature and results of empirical research confirmed the existence of social anxiety as a complex educational phenomenon. The problem of social anxiety is multidisciplinary phenomenon consisting of educational, psychological and managerial dimensions. At the same time is an individual organisational and social phenomenon. Based on the data of the research, opinions of the research respondents focused on the decrease of social anxiety, avoidance of social anxiety situations, assurance of a student’s safety needs and creation of a favourable study environment are presented. Recommendations aimed at reduction of social anxiety are provided to politicians and education authorities of various levels. The mitigation of the problem of social anxiety is related to the search of efficient relation between education policy, school as an organisation, family and organisation, creation of a favourable study environment, efficiency of educational research, and learning to learn and communicate.

ISSN:
1392-639X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/25824
Updated:
2018-12-17 12:22:09
Metrics:
Views: 53    Downloads: 21
Export: