LTStraipsnyje atskleidžiami paauglių, gyvenančių globos institucijose ir pilnose šeimose, socialinės kompetencijos ypatumai bei skirtumai, socialinės kompetencijos kitimai pagal lytį ir amžių. Tyrime dalyvavo 271 paauglys, gyvenantis globos institucijose, ir 287 paaugliai, gyvenantys pilnose šeimose. Tyrimo dalyvių amžius nuo 11 iki 18 m. Mokslinės literatūros analizė atskleidė, kad nepalankios gyvenimo sąlygos šeimoje, konstruktyvaus elgesio pavyzdžio trūkumas, artimų ryšių su bendraamžiais už globos institucijos ribų palaikymo stoka apsunkina socialinės kompetencijos formavimosi galimybes. Empirinio tyrimo rezultatų analizė leidžia teigti, kad globos namuose gyvenantiems paaugliams būdingas socialinės kompetencijos trūkumas: nustatyta pasitikėjimo savimi, patyrimo palaikyti pozityvius santykius stoka, taip pat mažesnis atsparumas kritikai, socialinio atsparumo trūkumas, atkaklumo stoka siekiant užsibrėžtų tikslų, bejėgiškumas, stipriau išreikšta priklausomybė nuo kitų žmonių, atstūmimo baimė. Globos namuose ar pilnose šeimose gyvenančių vaikinų ir merginų socialinė kompetencija statistiškai reikšmingai nesiskiria. Globos namų auklėtinių socialinė kompetencija nėra susijusi su amžiumi, tuo tarpu didėjant jaunuolių, gyvenančių pilnose šeimose, amžiui, paaugliai tampa labiau kompetentingi. Gauti rezultatai rodo būtinybę spręsti globos namuose gyvenančių paauglių integracijos ir adaptacijos visuomeniniame gyvenime praktines problemas, daugiau dėmesio skirti įgūdžių, būtinų sėkmingam dalyvavimui visuomeniniame gyvenime, ugdymo problematikos tyrinėjimui.Reikšminiai žodžiai: Paaugliai, gyvenantys globos institucijose; Paaugliai, gyvenantys globos institucijose ir šeimose; Paaugliai, gyvenantys pilnose šeimose; Socialinė kompetencija; Adolescence; Adolescents living in both-parent families; Adolescents living in foster care institutions; Social competence; Teenagers living in different conditions (wardship institutions and full families).
ENThe paper reveals the peculiarities and differences of social competencies of teenagers living in care institutions and in two-parent families, as well as changes in social competencies according to gender and age. The research included 271 teenagers living in care institutions and 287 teenagers living in two-parent families. The age of the participants of the research ranged from 11 to 18 years. The analysis of scientific literature revealed that unfavourable living conditions in the family, lack of constructive behaviour examples, lack of maintaining close relationships with peers outside the care institution aggravate the possibilities of the formation of social competencies. The analysis of the results of the empirical research showed that teenagers living in care institutions could be characterised as lacking social competencies: they are less self-confident, lack experience in maintaining positive relations, are less resistant to criticism, lack social resistance and tenacity in seeking defined goals, are helpless and more dependent on other people, and fear alienation. No statistically significant difference in social competencies of boys and girls living in care institutions or two-parent families was observed. Social competencies of teenagers living in care institutions are not related to age, whereas the older age of teenagers living in two-parent families is associated with higher level of competencies. The results show the necessity to solve the practical problems of integration and adaptation of teenagers living in care institutions to social life, focusing on the investigation of problems related to the development of skills necessary for successful participation in social life.