Būsimų užsienio kalbų mokytojų požiūris į profesijos kompetencijas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Būsimų užsienio kalbų mokytojų požiūris į profesijos kompetencijas
Alternative Title:
Foreign language students' viewpoint on competencies of teacher's profession
In the Journal:
Acta paedagogica Vilnensia. 2010, t. 24, p. 114-126
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje keliama būsimųjų užsienio kalbų mokytojų dorinių nuostatų ugdymo tobulinimo universitete problema. Dėmesys telkiamas į dorinės nuostatos plėtotei reikšmingą veiksnį – užsienio kalbų studentų požiūrį į mokytojo profesijos kompetencijas. Remiantis diagnostinio tyrimo duomenimis siekiama išsiaiškinti, kaip tiriamieji vertina užsienio kalbų mokytojo kompetencijas: bendrakultūrę, profesinę kalbinę, profesinę pedagoginę ir bendrąją, ir kokią įtaką tai gali daryti būsimų mokytojų dorinėms nuostatoms. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokytojo kompetencijos; Būsimieji užsienio kalbų mokytojai; Dorinė nuostata; Competencies of teachers’ profession; Future foreign language teachers; Moral attitude.

ENT he article presents an overview of some aspects of the development of future foreign language teachers’ moral attitudes at contemporary universities. It aims to determine the respondents’ viewpoint on teacher’s professional linguistic, professional pedagogical, intercultural and general competencies and to reveal its possible influence on the development of their moral attitudes. T he majority of the respondents think that foreign language teachers should firstly acquire professional linguistic, secondly – professional pedagogic, thirdly – intercultural and fourthly – general competence, with its insufficient acknowledgment of its two manifestations related with professional activities to awaken pupils’ positive attitude towards spiritual values and to direct their own lives accordingly. However, correlative analysis revealed the strongest links between the respondents’ views on professional pedagogic and general competencies and the components of moral attitude, the most significant being with the general competence. Such data prove that the respondents’ viewpoint on general competence can have the most favorable influence on moral attitude development. It has been concluded that the respondents lack a wider viewpoint on teachers’ general competence that can determine their ability to take action in unpredictable professional situations. The lack of favorable evaluation of professional pedagogical and general competencies, can limit positive influence on future foreign language teachers’ moral attitude development. Therefore, foreign language teaching process should be more focused on fostering general competence, thus providing more favorable possibilities for the development of future teachers’ moral attitudes. [From the publication]

ISSN:
1392-5016; 1648-665X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/25788
Updated:
2018-12-17 12:42:55
Metrics:
Views: 21    Downloads: 1
Export: