LTStraipsnyje, remiantis „12–14 m. mokinių mokymo(si) didaktinių problemų ir kai kurių mokymo(si) motyvacijos silpnėjimo priežasčių kiekybiniu tyrimu“, analizuojama bendrojo lavinimo mokykloje egzistuojanti 12–14 m. mokinių mokymo(si) tikslų ir uždavinių kėlimo didaktinė problema mokinių ir mokytojų požiūriu. Pabrėžiama, kad mokiniams nepakankamai sudaromos sąlygos patiems kelti savo mokymosi tikslus ir planuoti veiklą, taip prisiimant atsakomybę už savo mokymąsi, todėl svarbiausias šiuolaikinės didaktikos reikalavimas, kad didaktinio proceso centre būtų mokinys, dar neįgyvendintas. Mokinio, kaip pagrindinio mokymo(si) proceso dalyvio, vaidmuo gana deklaratyvus, nes tyrimas rodo, jog mokymo(si) procese mokiniai dažnai konformistiškai prisitaiko prie mokytojų reikalavimų, o pastarieji mažai stengiasi tokią situaciją keisti – teoriškai deklaruoja mokymosi ir sąveikos paradigmas, o daugeliu atvejų veikia pagal poveikio paradigmą. Daugiau nei keturi penktadaliai mokytojų yra linkę sutikti, kad mokymo(si) tikslai ir uždaviniai turi būti mokinių motyvaciją skatinantis iššūkis, tačiau tik mažiau nei trečdalis yra linkę manyti, kad mokiniai patys geba kelti mokymosi tikslus ir uždavinius. Galbūt todėl tik ketvirtadalis mokinių pažymėjo, kad jiems yra tekę per atskirų dalykų pamokas patiems nuspręsti, ko mokytis, ir tik dviem penktadaliams yra tekę pamokoje patiems planuoti savo veiklą. Tai rodo, kad mokymosi tikslų ir uždavinių kėlimas, sudarant sąlygas mokiniams patiems prisiimti atsakomybę už savo mokymąsi, nėra pakankamai naudojamas mokinių mokymosi motyvacijai skatinti.Reikšminiai žodžiai: Bendrojo lavinimo mokykla; Mokymo(si) tikslai,; Mokymo(si) procesas; Didaktinė problema; Goals and objectives of learning/teaching; Didactic problem; Learning/teaching process.
ENBased on the qualitative research of didactic problems of learning/teaching of 12–14 years old students and reasons of the decrease in certain motivation for learning/teaching, the article analyses the didactic problem in the aims and objectives of teaching/learning of 12-14 years old students existing in schools of general education. The author highlights that students are provided with insufficient conditions to raise their learning aims and plan their activities thus taking responsibility for their learning, therefore, the most important requirement of the contemporary didactics is to place student in the centre of the didactic process and not its implementation. The role of a student as the main participant of the learning/teaching process is rather declarative, since the research shows that students usually adjust to teachers’ requirements in the didactic process in a conformist manner, and the latter put little effort to change the situation. Theoretically, they declare the paradigms of learning and interaction, and in many cases they act according to the paradigm of impact. More than four fifths of teachers tend to agree that the aims and objectives of learning/teaching must be a challenge encouraging students’ motivation, yet less than a third tend to think that students are able to raise learning aims and objectives themselves. Therefore, only one fourth of students noted that had to decide on what to study themselves, and only one fifth had to plan their activities themselves. This indicates that the formulation of learning aims and objectives thus providing students with conditions to assume responsibility for their learning is not sufficiently used for encouragement of students’ learning motivation.