LTDidėjanti produktų įvairovė, globalizacijos veikiama intensyvėjanti rinkodara yra ne tik visuomenės gerovės augimo atspindys, bet ir iššūkis piliečiams, kiekvienam vartotojui atskirai. Lietuvos vartotojams atsiveria naujos galimybės vartotojų teisių apsaugos sferoje. Europos Sąjungos Konstitucija nurodo: “Sąjungos politika užtikrina aukštą vartotojų apsaugos lygį“ . ES pilietis turi teisę prekybos vietose rasti tik aukštus maisto ir vartojimo prekių saugos standartus atitinkančias prekes, taip pat netinkamą prekę grąžinti, nebūti klaidinamas ir kt. [10]. Ar Lietuvos vartotojai pasirengę pasinaudoti savo, kaip vartotojų, teisėmis? Vartotojų teisių išmanymas sudaro pagrindą formuotis pilietiškai visuomenei. Naudodamiesi savo teisėmis vartotojai ugdo atsakingą gamintoją ir pardavėją, besirūpinantį prekių ar paslaugų kokybe. Taigi praktikoje vartotojų teisių išmanymas turi daug didesnę reikšmę, nei gali atrodyti iš pradžių. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Bendrosios programos; Darnus vystymasis; Integruojamosios ir prevencinės programos; Mokytojo kompetencijos; Vartojimo kultūra; Vartojimo kultūra, vartotojų teisės, mokytojų kompetencijos, darnus vystymasis, bendrosios programos, integruojamos ir prevencinės programos; Vartotojų teisės; Consumer education; Consumer education, consumer rights, professional competencies, sustainable development, national standards, integrative and preventive programs; Consumer rights; Integrative and preventive programs; National standards; Professional competencies; Sustainable development.
ENThe Constitution of The European Union states that the Union policy warranties a high level of consumer protection. European citizens have their right to find only high quality products in a market, to have a product replaced, repaired or to have a refund or reduction in price for any fault in the product that you were not made aware of at the time of purchase. The knowledge of consumer rights is a basis for the development of responsible citizenship in the society. Critical and active consumers influence industry and market, force production of the high quality goods and services. Are Lithuanian consumers ready to use their rights? Are teachers competent to integrate the consumer rights topics into their subject? The research revealed that only one fifth of the teacher's discuses issues of consumer rights during their lessons. The amount of the time spent on consumer education topics is influenced by the content of the subject programme as well as the competence of the teacher to teacher consumer rights. Technology teacher's teacher about the consumer protection institutions most frequently, biology and sports teachers talk more about patient rights. Geography teachers more then the others integrate some topics of purchase in the internet.The teachers stated that they are the least familiar with the field of consumer rights. The purchase in the internet is discussed in less than one fifth of all teachers' lessons. The most of sports teachers admit their lack of competencies to teach consumer rights. The research shows that more that half of the teachers could not defend their rights in the case of not fair service agreement or in the case o f not suitable services purchase in the internet. The teachers know the best how to use the consumers' rights in buying food products. [From the publication]