Daugiakultūrio ir daugiakalbio ugdymo prielaidos bei problemos etniškai mišriame regione

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Daugiakultūrio ir daugiakalbio ugdymo prielaidos bei problemos etniškai mišriame regione
Alternative Title:
Influence of multilingual and multicultural environment for educational process in Vilnius region
In the Journal:
Etniškumo studijos. 2008, Nr. 1/2, p. 146-171
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje siekiama atsakyti į klausimus: kaip (ar) įmanoma įgyvendinti daugiakultūrį ir daugiakalbį ugdymą Lietuvoje; kokios yra prielaidos ir (ar) kliūtys tokiam ugdymui ir daugiakultūriškumo bei daugiakalbystės teigiamo potencialo plėtrai apskritai. Straipsnis grindžiamas empiriniais tyrimo “Mokymosi prieinamumas Vilniaus rajono gyventojams“ duomenimis, antrine (ar) pakartotine tyrimo duomenų analize. Jo pradžioje pristatoma daugiakultūriškumo, daugiakalbystės samprata, remiantis politiniais bei teoriniais moksliniais argumentais iškeliamas teigiamas tokios kultūrinės aplinkos potencialas. Remiantis Vilniaus rajono duomenimis, argumentuotai dėstomos (a) prielaidos daugiakultūriškumo ir daugiakalbystės teigiamo potencialo plėtrai, daugiakalbio ugdymo plėtojimui, (b) kliūtys, nepalankios aplinkybės, kurioms veikiant daugiakultūriškumas ir daugiakalbystė nagrinėjamame rajone kuria įtampas, tampa neigiamu veiksniu rajono pažangiai raidai. Pagrindinė straipsnio išvada: Lietuva yra įsipareigojusi įgyvendinti multikultūrinį daugiakalbį ugdymą; Vilniaus rajone yra sąlygų ir prielaidų įgyvendinti tokį demokratinį multikultūrinį ugdymą; tačiau etnocentrizmas ir tautinė netolerancija (besireiškiantys tarp rajone gyvenančių tautinių grupių ir palaikomi įvairių pilietinės visuomenės organizacijų bei savivaldos institucijų) tampa sunkiai įveikiamomis kliūtimis tokiai siekiamybei. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Daugiakalbystė; Daugiakultūriškumas; Etnocentrizmas; Tautinė netolerancija; Vilniaus kraštas; Švietimo sistema; Education; Educational system; Ethnic intolerance; Ethnocentrism; Etnocentrism; Intolerance, education; Multiculturalism; Multilingualism; Vilniaus region.

ENThe main aim of the paper is to answer the questions: how (if) is it possible to implement multicultural and multilingual education in Lithuania; what background and/or obstacles are there for multicultural and multilingual education in Lithuania and what background and/ot obstacles ate there for development of the positive outcomes of multicultural and multilingual environment. The paper is based upon secondary analysis of empirical findings of a research on "Accessibility of education in Vilnius region". In the beginning of the paper the concepts of multiculturalism and multilingualism are theoretically discussed, the positive influences of such a cultural environment are highlighted. Further in the paper, based upon data from Vilnius tegion, authors analyze: (a) background features that (could) encourage the development of the positive outcomes of multicultural and multilingual environment in the region; (b) obstacles and negative factors, under influence of which tensions arise in ethnic relations of the region, and multicultutalism and multilingualism emerges as problems rather than stimulus for region's development. The main conclusion of the article; multilingualism and multiculturalism, as well as multilingual and multicultural education bring benefits to the development of the tegion and are to be acknowledged in Lithuania; Vilnius region is a good environment for implementation of such an education; but ethnocenttism and ethnic intolerance (manifest in the relations of ethnic groups and sometimes expressed by nongovernmental organisations and bodies of selfgovernance) are hardly tackled problem so far. [From the publication]

ISSN:
1822-1041
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/25639
Updated:
2021-03-08 11:21:09
Metrics:
Views: 72    Downloads: 18
Export: