Buvusių vaikų globos įstaigų auklėtinių socialinės adaptacijos profesinėje mokykloje sunkumai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Buvusių vaikų globos įstaigų auklėtinių socialinės adaptacijos profesinėje mokykloje sunkumai
Alternative Title:
Difficulties of social adaptation at vocational school that spring up to former pupils of children homes
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania]. 2008, Nr. 5, p. 103-107
Summary / Abstract:

LTTinkamas profesijos pasirinkimas ypatingai reikšmingas asmenybės funkcionavimui, o palanki socialinė adaptacija profesinėje mokykloje lemia sėkmingą jaunuolio mokymąsi bei asmenybės raidą. Tačiau tyrimai rodo, kad globos namus palikę jaunuoliai dažnai sunkiai adaptuojasi naujoje socialinėje aplinkoje, jų adaptaciją profesinėje mokykloje apsunkina įvairūs socialiniai ir psichologiniai veiksniai. Siekiant atskleisti buvusių vaikų globos namų auklėtinių socialinės adaptacijos profesinėje mokykloje sunkumus, atlikta anketinė apklausa, kurioje dalyvavo 30 buvusių vaikų globos namų auklėtinių (19-22 m. amžiaus, iš jų 11 vaikinų ir 19 merginų), besimokančių Kauno profesinėse mokyklose. Gautų rezultatų analizė atskleidė, kad jaunuoliai profesinėje mokykloje patiria šiuos socialinės adaptacijos sunkumus: jaučiasi nedrąsiai, nepasitiki kitais, patiria sunkumų moksle, savarankiškai tvarkant buitį, nesutaria su mokytojais, turi menką suvokimą apie pasirinktą profesiją. Sunkumus profesinėje mokykloje lemia mokytojų neigiama nuostata į juos, bendraamžių nesupratimas ir atstūmimas, asmeninės savybės (uždarumas, nemokėjimas valdyti emocijų, tingumas, nepasitikėjimas savimi). Socialinės adaptacijos sunkumus taip pat įtakoja nepasitenkinimas pasirinkta profesija ir tikslo neturėjimas. Tyrimo duomenys atskleidė, kad yra svarbu profesinėse mokyklose kurti pagalbos sistemą, kurios funkcionavimas padėtų spręsti buvusių globos namų auklėtinių socialinės adaptacijos profesinėje mokykloje sunkumus. Remiantis tyrimo rezultatais, pateikiamos rekomendacijos tokios sistemos kūrimui.Reikšminiai žodžiai: Globos įstaigos; Profesinė mokykla; Socialinė adaptacija; Socialinė adaptacija, profesinė mokykla; Tėvai; Vaikai; Vaikų namai; Children; Children home's pupil; Childrens home; Parents; Social adaptation; Vocational school.

ENTopicality: More and more children are loosing their parents’ care and are lodged in children homes. Consequently, the upbringing and social adaptation of children without parents’ care is especially actual. Pupils from children home form a specific social group. After leaving children homes young people hardly and sometimes even warningly adapt to new social environment. Therefore the adaptation of former pupils of children homes is complicated by various social and psychological factors. The purpose of the work is to investigate difficulties of social adaptation at vocational school that spring up to former pupils of children homes. The type of the research is descriptive quantitative. The problem of the work – the difficulties of social adaptation at vocational school that spring up to former pupils of children homes. The object of the research is the difficulties of social adaptation at vocational school that spring up to former pupils of children homes. Respondents – 30 pupils (male and female), who have been grown up in children homes and are currently studying in Kaunas vocational schools. All respondents are adults and have lived in children homes till 18 years old. The time of research: October – December 2006. Main conclusions of the research.More than a half of respondents feel tentatively and distrustfully in vocational schools. Respondents experience the following difficulties of social adaptation: they have difficulties in studying and household chores, they do not relate with teacher, have tenuous perception of a future profession and do not agree with other students. The respondents state that the main reasons of difficulties that they have to experience are due to their inappropriate choice of a future profession. More often the respondents exclude the following features of their behaviour and character that influence their difficulties in vocational schools: they are unwilling to communicate with other people, narrate about their experiences and are indifferent to environment. The correlation between respondents and vocational school teachers are warring. One half of respondents state that they cooperate well only with a few teachers. The results of the investigation show that the largest influence is done by teachers’ negative position towards students and the students’ indiscipline, non-attendance and no observance of the rules of students’ behaviour. [From the publication]

ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/25628
Updated:
2013-05-06 14:42:23
Metrics:
Views: 33
Export: