LTKauno kolegijos Ekonomikos ir teisės fakultete atliekamas kompleksinis tyrimas, siekiant nustatyti bei įvertinti kolegijos ir socialinių partnerių bendradarbiavimo rezultatyvumą. Šis straipsnis yra kompleksinio tyrimo dalis, kurioje: 1. Teoriškai ištirti išoriniai veiksniai, lemiantys kolegijoje rengiamų specialistų profesinę kvalifikaciją; 2. išanalizuota baigiamojo kurso studentų nuomonė apie profesinių kvalifikacijų formavimą priešdiplominėje praktikoje. Tyrimas atskleidė problemą - dalis studentų, atlikdami priešdiplominę praktiką verslo įmonėse ar viešosiose įstaigose, nepilnai gali pritaikyti teorines žinias ir ugdyti praktinius įgūdžius, reikalingus jų būsimai profesijai. Tai yra viena iš priežasčių, skatinančių ieškoti naujų ir efektyvių socialinės partnerystės tobulinimo krypčių. Socialinė partnerystė nagrinėjama šiuolaikinės visuomenės, potencialių darbdavių ir specialistus rengiančios institucijos (kolegijos) sąveikų kontekste. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kolegija; Profesinė kvalifikacija; Socialinė partnerystė; Specialistai; College; Profesional background; Professional qualification; Social partnership; Trade.
ENThe article is an integrated part of complex research "The Impact of the Social Partnership on the Quality of Studies". The research is carried out at the Faculty of Economics and Law, Kaunas College; the duration of the research is May 2006 till February 2007 and it will be developed further on in the future. Major areas under investigation are the following: first - the external social - economic factors and the impact of them on the professional careers of the graduates of college, and second - the research of the social partners’ evaluation about the student internship at the enterprise (organization). The problem of the article is the development of professional skills and competences of students during internship at the enterprise (organization). The research is based on the problem that it is quite common, that the results of the internship disclose some weaknesses: social partners (potential employers) do not pay enough attention to the trainees, the communicating information is complicated, the practice is only a formal process without any noticeable advantage to the students. The tasks of research have been following: the external social - economic factors which effects on the professional skills; the opinion of students about the quality of the pre-diploma practice. Certain stages in the preparation of the article have been the analysis of relevant literature, questionnaire research and the analysis of the documents of Kaunas College. [From the publication]