Galia ir solidarumas mokytojų diskurse : modalinių žodžių vartojimas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Galia ir solidarumas mokytojų diskurse: modalinių žodžių vartojimas
Alternative Title:
Power and solidarity in teachers' discourse: the usage of modal words
In the Journal:
Žmogus ir žodis [Man and the Word]. 2010, 1, p. 158-163
Summary / Abstract:

LTAtsižvelgus į visuomenės svarstymus apie pedagogus ir jų amžiaus įtaką mokymo procesui, straipsnyje siekiama nustatyti, ar galios ir solidarumo raiškos dominavimas priklauso nuo mokytojo amžiaus. Tiriamos keturios skirtingų mokyklų pradinių klasių mokytojų pamokos. Mokytojų kalbinė raiška analizuojama vienu - modalinių žodžių vartojimo - aspektu. Visi modaliniai žodžiai skirstomi į aukštojo modalumo, t. y. rodančius galią ir žemojo modalumo, t. y. rodančius solidarumą žodžius. Taip pat dėmesys atkreipiamas ir į pasakymų intonaciją bei kontekstą. Mokytojų pasisakymai lyginami ir komentuojami, pateikiama įvairių įžvalgų. Nors istorinė situacija leidžia manyti, kad vyresni mokytojai galėtų būti labiau linkę demonstruoti galią nei jaunesni, tačiau tyrimo rezultatai parodė, kad taip nėra. Suprantama, kad tirta santykiškai nedidelė medžiagos imtis, tad gautos išvados turėtų būti tikrinamos tolesniais tyrimais. Šis darbas gali būti naudingas lingvistams, analizuojantiems klasės diskursą taip pat mokytojų rengėjams ir patiems mokytojams, besidomintiems savo sritimi ir suinteresuotiems tobulėti. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Aukštasis modalumas; Galia ir solidarumas mokytojo intencija; Klasės diskursas; Klasės diskursas, galia ir solidarumas, mokytojo intencija, kalbinė raiška, aukštasis modalumas, žemasis modalumas; Žemasis modalumas; Classroom discourse, power and solidarity, teacher's intention, linguistic expressions, high modality, low modality; Discourse of class; Low modality; Power and solidarity; Teacher intention, higher modality.

ENTaking into consideration the public discussions regarding the age of teachers and its influence to the whole teaching process, the goal of this article is to determine whether the domination of power and solidarity depends on teachers' age. There were four classes observed in different primary schools. This article analyzes the speech of teachers while using modal words. All modal words are divided into two groups. The first group includes the high modality words which express power. The second group contains the low modality words which express solidarity. The speech intonation and the context are also of very high importance. Though the historical situation implies that elder teachers are more likely to demonstrate power than younger ones, the research reveals different results. Obviously the volume of the material is too small to confirm this allegation; therefore, the results should be verified by further research. This analysis may be useful for linguists who examine classroom discourse as well as for teachers-trainers, and teachers who arc themselves interested in teaching and improvement process. [From the publication]

ISSN:
1392-8600; 1822-7805
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/25491
Updated:
2018-12-17 12:42:29
Metrics:
Views: 32    Downloads: 4
Export: