Kai kurie tarties ir rašybos mokymo klausimai bendrojo lavinimo mokyklose

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kai kurie tarties ir rašybos mokymo klausimai bendrojo lavinimo mokyklose
Alternative Title:
Certain points on teaching pronunciation and spelling at a secondary school
In the Journal:
Žmogus ir žodis [Man and the Word]. 2010, 1, p. 135-140
Summary / Abstract:

LTDažnai per lietuvių kalbos pamokas moksleiviams, siekiantiems ugdytis tinkamus kalbos vartojimo gebėjimus, nesiseka praktiškai pritaikyti ilgųjų ir trumpųjų balsių bei nosinių raidžių rašybos taisyklių. Todėl šiame straipsnyje aptariama, kaip suderinti taisyklingos tarties ir kirčiavimo normas su nosinių balsių giminiškų žodžių šaknyse vartosena kalboje. Tuo tikslu svarbu atkreipti moksleivių dėmesį, kad tekste nosinės raidės parodo balsių ilgumą. Vadinasi, ir žodžius su jomis turime mokyti ištarti taisyklingai. Būna atvejų, kai moksleiviai, susipažinę su minėtomis taisyklėmis, pradeda nosines raides rašyti ten, kur jų visai neturėtų būti. Tas liudija nepakankamą fonetikos pagrindų suvokimą. Labai svarbu, kad mokykloje, ypač 5-6 klasėse, moksleiviai gerai išmoktų atskirti kalbos dalis ir žinotų jų morfologinius požymius bei suvoktų žodžių darybos esmę. Vienas sėkmingų būdų tam pasiekti – gerai sudarytų, lengvai įsimenamų modelių pateikimas. Dažnai mokykliniuose lietuvių kalbos vadovėliuose ar žinynuose greta taisyklių duodama pavyzdžių, vadinamų išimtimis. Deja, ne visada jos būna pagrįstos – priešingai, nebūtina papildoma informacija tik sukelia painiavos ir išblaško moksleivių dėmesį. Tada ir klaidų nepasiseka išvengti. Tai ypač pasakytina ir apie nosinių raidžių rašybos taisykles giminiškuose žodžiuose. Esant tokiai situacijai būtina, kad mokomoji medžiaga per lietuvių kalbos pamokas būtų tinkamai susisteminta ir pateikiama kuo patraukliau, paprasčiau, aiškiau ir įvairesnėmis formomis.Reikšminiai žodžiai: Giminiškas žodis; Kalbos dalys; Kirčiavimas; Kirčiavimo pagrindai; Nosinė raidė; Nosinės raidės giminiškų žodžių šaknyse; Šaknis; Žodžių daryba; Accentuacion basics; Accentuation; Letters written with a diacritical mark in related word roots; Mark of nasality; Parts of speech; Related word; Root; Word formation.

ENIt is a common case during Lithuanian language classes that pupils who seek to develop adequate language usage skills fail to practically apply the rules of writing of short and long vowels and letters with ogonek. This paper thus discusses how to harmonise the norms of the right pronunciation and accentuation with the use of letters with ogonek in the roots of cognates in speech. It is important to draw pupils’ attention to the fact that letters with ogonek in the text show the length of vowels. Thus, we have to learn to pronounce words with them in the right way. There are cases when pupils learn these rules and start writing ogonek where it should not be. This shows insufficient understanding of the basics of phonetics. It is very important that particularly 5th–6th formers learn to distinguish parts of speech and know their morphological characteristics as well as grasp the essence of word formation. One of the most successful ways to reach this goal is to present well-designed and easily memorable models. Lithuanian language textbooks and manuals often give examples of exceptions to the rules. However, these are not always sound – on the opposite, redundant additional information is confusing and distracts pupils’ attention. This evidently leads to mistakes. This is particularly relevant to the rules of writing letters with ogonek in cognates. This situation calls for adequate systematisation of educational material in Lithuanian language classes and its presentation in attractive, simple, clear and diverse forms.

ISSN:
1392-8600; 1822-7805
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/25488
Updated:
2018-12-17 12:42:28
Metrics:
Views: 66    Downloads: 1
Export: