LTXVII a. pradžioje Kretingoje buvo pastatyta medinė bažnyčia, kurios interjerą papuošė profesionalių meistrų unikalūs medžio plastikos kūriniai. Kelis kartus degusi, karų metu siaubta, bažnyčia išsaugojo unikalų paveldą. Šiame straipsnyje aptariamos išlikusios dvejos unikalios Kretingos bažnyčios durys – didžiosios ir zakristijos. Iš storų dvigubų ąžuolinių lentų sukaltos, renesanso epochos meistrų išdrožinėtos dvivėrės durys išsiskiria iš kitų Lietuvos bažnyčių panašių durų savo puošyba ir detalių turtingumu. Abejų durų plokštumos gausiai dekoruotos drožiniais: įvairiais bareljefais, ornamentais, fundatorių herbais, portretinėmis hermomis. Mūsų dienas jos pasiekė pažeistos drėgmės, biologinių kenkėjų, sužalotos mechaniškai, daug kartų perdažytos. Trūko drožybos, kompozicinių fragmentų, konstrukcinių elementų. Remiantis atliktų laboratorinių tyrimų išvadomis ir natūros tyrimais, buvo paruošta bažnyčios didžiųjų ir zakristijos durų konservavimo-restauravimo darbų metodika. Atsižvelgiant į durų stilistinius bruožus ir technologijų specifines savybes, nustatytas technologinių procesų eiliškumas. Pagrindinis tikslas buvo maksimaliai išsaugoti ir atskleisti autentišką medžiagą. Pašalinus uždažymus, herbuose bei ornamentikoje atrasti, atidengti ir užkonservuoti senojo dekoro likučiai. Suskambo senosios drožybos plastika, išraiškingumas, išryškėjo smulkesni drožybos elementai. Restauruojant buvo vengta paplitusio „gražaus“ restauravimo. Siekta ne tik išsaugoti durų autentiškumą, bet ir nepanaikinti praėjusių laikmečių pėdsakų.Reikšminiai žodžiai: Bažnyčios; Dailė; Didikai ir magnatai; Durys; Fundatoriai; Interjeras; Kretinga; Kretingos Viešpaties Apreiškimo Švč. Mergelei Marijai bažnyčia; Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Restauravimas; Skulptūra (dailės šaka); Tyrimai; Art; Church; Doors; Fundatores; Interior; Kretinga; Kretinga Church of Lords Revelation to Virgin Mary; Magnate; Restauration; Sculpture.
ENAt the beginning of the 17th c. a wooden church was built in Krėtinga. Its interior was decorated with unique plastic articles by professional craftsmen. The church managed to preserve its unique heritage through fires and wars. This article discusses two unique doors of the Krėtinga Church – the main door and the vestry door. These doors made of thick oak boards and decorated by renaissance craftsmen stand out from other similar doors of Lithuanian churches for its decorations and details. The both doors are decorated with carvings: various ornaments, coats of arms, portraits. They have reached the present day damaged by humidity, biological pests and mechanically damaged. Certain carvings, compositional and constructional elements were missing. Based on the conclusions of the performed laboratorial research, a methodology of preservation-restoration of the main and the vestry doors was developed. The sequence of technological processes was developed with regard to the stylistic features of the doors and specific features of technologies. The main aim was to preserve and reveal the authentic material to the maximum possible extent. Having removed the surface cover, the remains of the old decorations were discovered, unveiled and preserved. When restoring the surface of the doors, the “beautiful” restoration was avoided. The researchers sought not only to preserve the authenticity of the doors, but also to preserve the traces of the previous periods.