LTStraipsnyje nagrinėjama aktuali organizacijos darbuotojų ir jos klientų (tiekėjų ir gaminamos produkcijos ar teikiamų paslaugų vartotojų) lojalumo problema strateginiame organizacijų valdyme. Ekonominio sunkmečio sąlygomis išgyvena ir pelningiau dirba tos organizacijos, kurios kuria ir įgyvendina specialias vidinio (darbuotojų) ir išorinio (klientų) lojalumo skatinimo programas. Jeigu organizacijos strateginis valdymas nutolęs nuo jos darbuotojų ir klienų interesų, tai toks valdymas didina išlaidas ir yra neveiksmingas, kadangi turi tik formalią reikšmę, susijusią su organizacijos įvaizdžio formavimu ir jo pristatymu. Jei organizacijos strateginis valdymas remsis tik darbuotojų iniciatyvos skatinimu už darbo rezultatus ir nebus susietas su efektyvių tiekimų užsitikrinimu bei įmonėje gaminamos produkcijos ar teikiamų paslaugų vartojimo skatinimu, strateginis valdymas nepateisins lūkesčių, o sąnaudos, susijusios su strategijų rengimu ir priemonėmis jų realizacijai, atsidurs nuostolius didinančioje pozicijoje. Žaliavų tiekėjai ir produkcijos pirkėjai turi būti taip orientuoti, kad jaustų bendradarbiavimo su organizacija, tenkinančia jų poreikius, naudą. Jeigu organizacija sutelks dėmesį į pagalbą tenkinant žaliavų tiekėjų ir produkcijos ar paslaugų vartotojų poreikius, o nesiorientuos į atsitiktinius pirkimo-pardavimo atvejus, tuomet per ilgą laiką bus sudaryta daugiau nuolatinių ir ekonomiškai pasiteisinančių sandorių su tiekėjais ir vartotojais. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Darbuotojai; Klientai; Lojalumas; Modelis; Strateginis valdymas; Loyalty; Model; Personnel; Strategic management; Workers.
ENThe article deals with important problem of personnel and customer loyalty in strategic management of organizations. Strategic management is effective if the personnel of organizations and their customers are familiar with strategies creation process, which is the main condition for effective development of organizations, particularly under conditions of current economic crisis. As scientific researches of the world show, loyal personnel of different organizations constitutes approximately 19 per cent of all their personnel. In Lithuania that indicator is only 11 per cent of all personnel of organization. This situation shows how meaningful is stimulation of loyalty of personnel in Lithuania. The loyalty of personnel in organizations is created by means of moral and material stimulation. The main means of moral stimulation are: praises from executive managers of organization, letter of honour, participation in various festive events with family members, possibilities for career advancement, additional holidays for having done very important tasks, guarantees in employment, involvement in decision-making. Scientific researches indicate that as organizations' good management practice, most effective inducements in material stimulation of personnel are: fair wages, wage premiums, premiums for holidays and material stimulation for input in profits of organization.The stimulation of loyalty of customers produces the biggest effect on strategic management of organizations if by financial means are maintained long-term contracts with suppliers of raw materials and products as well as with consumers of products and services made in organization. In that respect very important are contracts of deliveries, except "just in time" ones, which minimize costs of storing materials and products provided for production process. In order to increase the effectiveness of trade products taken from organization it is very important to apply the principle that recently in literature and management practice is named "I owe you", which strongly ties a customer to the producer. As statistical data and data taken from empirical research done by the author show, milk products enterprises increased profitability in the right time, partially by decreasing prices for milk taken for them and partially by using special programs for stimulation of loyalty of their personnel and customers. Particularly strong effect occurred from material stimulation of personnel of the given enterprises and from large stores selling milk products in qualified high prices in local and foreign markets. [From the publication]