LTValstybės kontrolė turi išskirtinę ir specialią poziciją sistemoje kontroliuojant valstybės finansus. Tai aukščiausia valstybės audito institucija, atskaitinga Seimui. Straipsnio tikslas yra palyginti Valstybės kontrolės vaidmenį kontroliuojant Europos Sąjungos (ES) fondus 2004–2006 m. ir 2007–2013 m. programavimo periodais ir nustatyti pagrindinius atliktų funkcijų skirtumus, o taip pat įvertinti šių funkcijų pokyčių priežastis. 2004–2006 m. programavimo laikotarpiu projektų, finansuojamų iš struktūrinių ir sanglaudos fondų, galutinio audito funkcija buvo deleguota Valstybės kontrolei. ES teisinių aktų analizė rodo, kad palyginus su 2004–2006 m. programavimo periodu, 2007–2013 metais Valstybės kontrolei buvo priskirta daugiau pareigų ir atsakomybės. Būtent 2007 m. ES institucijos nusprendė centralizuoti kontrolės funkcijas ir priskirti jas vienai institucijai. Lietuvoje pagrindinės ES fondų kontrolės funkcijos buvo priskirtos Valstybės kontrolei. Papildomai prie šių funkcijų Valstybės kontrolei dar buvo priskirtos kontrolės koordinavimo funkcijos, ką anksčiau atlikdavo koordinuojanti institucija. 2004–2006 m. programavimo laikotarpiu daug kontrolės funkcijų buvo priskirta ministerijų, atsakingų už ES paramos administravimą, vidaus audito skyriams ir to pasėkoje buvo sunku užtikrinti nepriklausomos kontrolės principą. Todėl perduodant daugumą su ES finansinės paramos kontrole susijusių funkcijų Valstybės kontrolei, buvo siekiama užtikrinti, kad būtų tinkamai išlaikytas nepriklausomybės principas.Reikšminiai žodžiai: Biudžetiniai santykiai; Biudžeto santykiai; Europos Sąjungos finansinės paramos kontrolė; Valstybės finansų politika; Valstybės kontrolė; Viešųjų finansų politika; Budgetary relations; Control of European Union financial support; Public financial policy; State control.
ENThe National Audit Office has an exceptional and special position in the system of control of state finances. It is the highest institution of state control subject to the Seimas. The aim of the article is to compare the role of the National Audit Office in controlling the EU funds during 2004 – 2006 and 2007 – 2013 programming periods and identify the main differences in the functions performed as well as assess the reasons of changes in these functions. The function of the final audit of projects of 2004–2006 programming period financed from structural and cohesion funds was delegated to the National Audit Office. The analysis of EU legal acts has revealed that compared to 2004–2006 programming period, the National Audit Office had more obligations and responsibilities in 2007–2013. In 2007, EU institutions decided to centralise the functions of control and to delegate them to one institution. In Lithuania, the main functions of control of EU funds were commissioned to the National Audit Office. In addition to the above functions, the National Audit Office was also commissioned to perform coordination functions, which had been previously performed by the coordinating institution. During 2004–2006 programming period, a great many of control functions were delegated to ministries responsible for the administration of EU support, departments of internal audit. This impeded the assurance of the principle of independent control. Therefore, by delegating the majority of functions related to the control of EU financial support to the National Audit Office, the state sought to assure the principle of independent control.