LTEuropos kvalifikacijų sąranga (toliau EKS) sukurta ir įgyvendinta siekiant dviejų tikslų: sukurti efektyvų įrankį kvalifikacijų palyginimui Europos Sąjungos šalyse (ir už jos ribų); to pasėkoje skatinti kvalifikacijų perkėlimą tarp šalių, darbuotojų ir besimokančiųjų mobilumą, siekiant gebančių konkuruoti žmogiškųjų resursų, efektyvios Europos darbo rinkos ir europinės profesinio rengimo erdvės tobulinimo. Siekiant šio tikslo, EKS kūrėjai ir įgyvendintojai susidūrė ir ateityje gali susidurti su iššūkiais, kuriuos kelia svarbūs kvalifikacijų struktūros ir turinio skirtumai sektoriaus veikloje įvairiose ES šalyse. Sektoriaus kvalifikacijos yra išskirtinės ir unikalios įvairiais aspektais. Ši sudėtinga situacija sąlygojo ES mokymosi visą gyvenimą programos KA1 projekto „EKS ir sektorinių kvalifikacijų suderinamumas tarp šalių“ pradžią. Projektas startavo 2008 metų pradžioje, jį parengė tyrėjų ir ekspertų organizacijų komanda iš Lietuvos, Austrijos, Čekijos Respublikos, Prancūzijos ir Airijos. Šiame straipsnyje pateikiami pirmieji projekto tyrimų rezultatai. Analizuojant ir lyginant sektorines kvalifikacijas projekto grupė išskyrė dvi dimensijas: kvalifikacijų struktūras sektorių viduje (kvalifikacijų pozicijos sektoriaus profesinėje struktūroje, kvalifikacijų sektorines hierarchijos) ir vidinę kvalifikacijų struktūrą sektoriuje (skirtumai kvalifikacijų sudėtyje - kvalifikacijų vienetai, kompetencijos ir t. t.). Tyrimo tikslas buvo apibrėžti, kaip EKS gali padėti palyginti skirtingų ES šalių sektorines kvalifikacijas, kurios priklauso skirtingoms kvalifikacijų struktūroms sektorių viduje ir skiriasi savo vidine struktūra bei sudėtimi pagrinde dėl sektoriaus specifiškumo.Tikslas pasiektas lyginant kvalifikacijų struktūras statybos ir viešbučių sektoriuose partnerių šalyse, lyginant vidines šių kvalifikacijų struktūras ir analizuojant galimybes panaudoti EKS kaip efektyvią priemonę skirtingų sektorių kvalifikacijų palyginimui. Pagrindiniai taikyti tyrimo metodai – sisteminė ir palyginamoji analizė. Pagrindiniai tyrimo šaltiniai: egzistuojantys sektorių profesiniai profiliai, sektorinių profesijų ir kvalifikacijų aprašai, profesinio rengimo standartai, įvairių tyrimų duomenys apie veiklas partnerių šalyse. Kvalifikacijų struktūros ir turinio analizę statybos ir viešbučių sektoriuose partnerių šalyse nurodant kriterijus sudarė dvi dalys: esamų kvalifikacijų lygmenų sektoriuje apibūdinimas, nurodant kriterijus (veiklos charakteristikas – darbo sudėtingumą, darbo vykdymo autonomiškumą, kintamumą, specifines socio-profesinių vaidmenų charakteristikas, darbo organizavimą, ir t. t.) bei vidinės kvalifikacijų struktūros ir turinio analizė kvalifikacijų vienetų (ar panašių elementų) ir kompetencijų atžvilgiu. Ši analizė nustatė, kokie kokybiniai ir kiekybiniai pokyčiai yra esminiai ir lemiami kvalifikaciją sudarančiuose kompetencijų junginiuose, priskiriant kvalifikaciją tam tikram lygmeniui sektoriaus sąrangoje arba kvalifikacijų hierarchijoje. Tyrimų duomenys analizuojami, siekiant nustatyti, kaip sektorinių kvalifikacijų hierarchija atitinka EKS ir sąrangos lygmenis, kalbant apie sektoriaus kvalifikacijų kompetencijų atitikimą EKS lygių apibūdinimui. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Europos Kvalifikacijų sąranga (EQF); Europos kvalifikacijų sąranga; Kompetencija; Kvalifikacija; Nacionalinė kvalifikacijų sąranga; Sektorių kvalifikacija; Competences; European Qualifications Framework; European Qualifications Framework (EQF); National Qualifications framework; Qualifications; Sectoral qualifications.
ENThis article examines the first findings of the comparative research of qualifications in the construction and hospitality sectors in Lithuania, Austria, the Czech Republic, France and Ireland. Its aim is to define, how the EQF can be helpful for the comparison of sectoral qualifications of the different EU countries belonging to different structures of qualifications inside, possessing different internal structures and compositions due basically to their contextual specificities. [From the publication]