Stereotipai ir jų devizualizacija tarpkultūrinėje komunikacijoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Stereotipai ir jų devizualizacija tarpkultūrinėje komunikacijoje
Alternative Title:
Stereotypes and their devisualisation in intercultural communication
In the Journal:
Filosofija. Sociologija [Philosophy. Sociology]. 2010, t. 21, Nr. 1, p. 29-36
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamas stereotipas kaip kultūros fenomenas. Aptariamas jo atsiradimo ir funkcionavimo mechanizmas, socialinės funkcijos ir reikšmė tarpkultūrinėje komunikacijoje. Atskleidžiama, kad stereotipai formuoja individų elgsenos modelius, turinčius vizualią išraišką, kurioje akumuliuota tendencinga informacija ir nuostatos, gerokai apsunkinančios tarpkultūrinį bendravimą. Svarstoma, kaip devizualizuoti stereotipinį elgesį. Keliama mintis, kad deramas dėmesys tarpkultūrinių kompetencijų (kalbinių, kultūrinių ir komunikacinių) įgijimui gali tapti veiksminga stereotipinio elgesio devizualizacijos prielaida ir taip skatinti visavertį ir skaidrų skirtingų kultūrų atstovų bendravimą bei bendradarbiavimą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asimiliacija; Kompetencija; Stereotipas; Tarpkultūrinė komunikacija; Vizualumas; Žiniasklaida; Assimilation; Competence; Intercultural communication; Mass media; Stereotype; Visuality; Vizuality.

ENThe article deals with stereotype as a cultural phenomenon. The mechanism of its origin and working, social functions and meaning in intercultural communication is disclosed. Stereotypes are shown to perform ambivalent functions. On the one hand, they explain the man’s behaviour, presenting simple and clear information about his sociocultural features; they predict the possible partners actions during communication; they form the grounds of personal behaviour in communication with a partner. On the other hand, they accumulate not only the appropriate information influencing our attitude towards phenomena, but also appropriate images and visions formed on the basis of visual experience. Therefore, they are marked visually. Namely the visual side of stereotypes - visuality - mostly determines not only the force of their impact and command, but also makes intercultural communication rather difficult. There is risen the idea that appropriate attention to acquisition of intercultural competences (linguistic, cultural and communicative) may serve as an effective condition for the devisualisation of stereotypical behaviour and thus to ensure a proper and full-scale communication and cooperation among representatives of different cultures. [From the publication]

ISSN:
0235-7186; 2424-4546
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/25307
Updated:
2020-02-25 16:51:36
Metrics:
Views: 158    Downloads: 66
Export: