LTStraipsnyje pristatyta vadybos moksle vykstanti diskusija apie įvairias vadybos perspektyvas ir tyrimų tendencijas analizuojant socialiai atsakingą verslą pirkime ir tai įtakojančius veiksnius. Įmonių socialinės atsakomybės (ĮSA) integravimas į pirkimo funkciją didele dalimi prisideda prie tvarios plėtros, nes pirkimo sprendimai tiesiogiai įtakoja verslo pajėgumą prisidėti prie aplinkos ir socialinių problemų mažinimo bei tvarios plėtros tikslų siekimo. Verslai, kurie įdiegia ĮSA savo pirkimo operacijose, gali teigiamai įtakoti kitas bendroves; todėl tyrėjų pastangos nustatyti socialiai atsakingo pirkimo variklius ir barjerus įgauna naują pagreitį ir socialinę svarbą. Literatūros apžvalgos rezultatai leidžia teigti, kad privatus sektorius vis dar susiduria su žemais aplinkos ir socialinės rinkos lūkesčiais dėl socialiai atsakingo pirkimo, prastu tiekėjų ir pirkėjų informuotumu ir pasirinkimo trūkumu rinkoje. Prie lėto bendrovių pirkimo praktikos vystymosi taip pat prisideda neaktyvi valstybės politika ir tarptautiniu mastu pripažintų standartų trūkumas. Prie vidinių barjerų galima priskirti aukščiausios vadovybės apsisprendimo, vidinių išteklių trūkumą, nesugebėjimą keistis ir bendrovių kultūrą, bei nuostatą orientuotis į žemiausią kainą. Tačiau augantis daugelio dalyvių, tokių kaip nevyriausybinės organizacijos, vyriausybės ir visuomenės, aktyvumas bendrai ir „ribulių“ efektas, inicijuotas kompanijų, kurios jau perėjo prie ĮSA strategijos, pasitarnauja kaip stiprus variklis tvariai transformacijai pirkimo funkcijoje.Reikšminiai žodžiai: Pirkimas, pirkimai; Socialiai atsakingas įsigijimas; Tiekimas; Verslo socialinė atsakomybė; Įmonių socialinė atsakomybė; Įsigijimas; Corporate social responsibilit; Corporate social responsibility; Procurement; Purchasing; Socially responsible purchasing.
ENPurchasing has a direct impact upon business capacity to reduce their contribution to environmental and social problems and enhance its performance. Studies on socially responsible purchasing have been mostly executed for the public sector; however few studies have investigated social and environmental issues with the private organizational buying process. Therefore, socially responsible purchasing in private sector continues to be an area of interest both from managerial and scholarly perspectives. This article explores the barriers and drivers for private organizations to implement socially responsible purchasing. Integrally, the article presents a current discussion on varied managerial perspectives and research trends investigating socially responsible business practices in purchasing. [From the publication]