LTDabartiniu metu didėjančios nacionalinės skolos klausimai ir su tuo susiję biudžeto pajamų ir išlaidų klausimai yra ypatingo dėmesio centre visame pasaulyje. Šiame kontekste mokestinės pajamos vaidina esminį vaidmenį, nes mokesčiai yra pagrindinis biudžeto pajamų šaltinis ir vienintelis realus viešųjų finansų instrumentas. Straipsnio tikslas yra išanalizuoti Lietuvos 2009 m. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) reformą. Analizė parodė, kad Lietuvos PVM sistema yra išskirtinė Europos Sąjungoje (ES), nes Lietuva tapo pirma šalimi ES, kuri visai atsisakė sumažintų PVM tarifų. Panašios PVM sistemos veikia tik Bulgarijoje ir Danijoje. Visos kitos ES šalys plačiai taiko sumažintus PVM tarifus kaip ekonominio reguliavimo ir socialinio perskirstymo priemones. Pagal PVM produktyvumą ir PVM surinkimo efektyvumo rodiklius, kuriuos užsienio mokslininkai plačiai taiko vertinti PVM sistemoms įvairiose šalyse, Lietuvoje iki 2009 m. galiojusi PVM sistema buvo efektyvesnė, negu vidutiniškai ES, ir turėtų būti laikoma optimalia esant tuo metu galiojusiems sumažintiems PVM tarifams. Apibendrinant PVM sistemų ES šalyse narėse pokyčius 2004–2009 m. laikotarpiu galima daryti išvadą, kad tarifai didėjo. Tarifų didėjimą lėmė noras padengti biudžeto skyles. Lietuvos PVM tarifo padidėjimas yra ne išimtis žvelgiant iš kitų šalių narių perspektyvos. Tačiau sumažintų PVM tarifų taikymas ES yra plačiai paplitęs – daug šalių taiko palyginus aukštą PVM, bet palieka sumažintą tarifą socialiai jautrioms paslaugoms ar prekėms.Reikšminiai žodžiai: Lengvatiniai PVM tarifai; PVM našumas; PVM produktyvumas; PVM surinkimo efektyvumas; Pridėtinės vertės mokestis; Viešieji finansai; Viešųjų finansų; Public finance; Reduced VAT rates; VAT collection efficiency; VAT productivity; Value–added tax.
ENCurrently, the issue rising national debts and related questions of budgetary income and expenditure are in the focus of public attention around the World. In this context, taxation income plays a crucial role, as taxes are the main budgetary income source and hence the only realistic instrument in public finance, which enables governments to avoid sharp, cuts in budgetary expenditures and keep the public debt indicators in sufficient levels. Having in mind the fiscal significance of VAT and the role of the tax in budgetary income, the authors analyze VAT systems in Lithuania and EU. The aim of the paper is analyze Lithuanian VAT reform of 2009. The investigation is based on studying standard and reduced VAT rate in EU member states and using comparative statistical data analysis method. The Lithuanian VAT collection efficiency and productivity ratios are analyzed and compared to respective figures of other EU countries. [text from author]