LTStraipsnyje yra sprendžiami probleminiai klausimai: kaip skatinama rizikos grupės vaikų pozityvi socialinė edukacinė raiška neformaliojo ugdymo programose/projektuose ir ar tokio pobūdžio aplinka yra sukuriama rizikos grupės vaikams skirtuose programų projektuose, realizuojamuose teritorinėje bendruomenėje veikiančiose skirtingose socioedukacinėse institucijose? Pirmojoje straipsnio dalyje analizuojama rizikos kaip interaktyvaus vaiko santykio su visuomene samprata; akcentuojama, kad bet kokia rizika individualiame asmenybės lygmenyje, jai priskiriant visus aplinkoje esančius elementus, žmogaus išgyvenamas vidines būsenas bei atliekamus veiksmus, yra sukuriama patį asmenį supančios aplinkos. Antrojoje straipsnio dalyje, remiantis teorinėmis įžvalgomis bei dokumentų analize, pagrindžiamas teorinis modelis. Jame yra sujungti trys pagrindiniai neformaliojo ugdymo programų/projektų realizavimo aspektai teritorinės bendruomenės mastu: pozityvios socioedukacinės raiškos kūrimo prielaidos, raiškos sritys ir raiškos galimybių kūrimas asmeniniu bei instituciniu lygmenimis. Trečiojoje dalyje trumpai pristatoma tyrimo metodologija. Pasirinktoje teritorinėje bendruomenėje, analizuojant rizikos grupės vaiko pozityvios socioedukacinės raiškos sukūrimo galimybes bei siekiant patikrinti sudaryto teorinio modelio tinkamumą, yra pateikiamos raiškos prielaidų charakteristikos, instituciniu bei asmeniniu lygmeniu yra pateikiami pagrindiniai kriterijai, lemiantys raiškos galimybių užtikrinimą rizikos grupės vaikams konkrečioje institucijoje realizuojant neformaliojo ugdymo programas/projektus.Reikšminiai žodžiai: Neformalus ugdymas; Pozityvi socioedukacinė raiška; Rizikos grupė; Rizikos grupės; Non-formal education programs; Positive social educational expression; Possitive social educational expression; Risk group.
ENThe article deals with the following problematic issues: how to encourage a positive social educational expression for children at risk in non-formal education programs; is this kind of environment developed in programs/projects designed to children at risk and realised at different social educational institutions operating within the territorial community? To answer the above questions, the first part introduces a short conception of risk in the role of an interactive relation between a child and society examining the impact of risk on a child and attitude of the very society towards the child constantly founding himself at risk situations, as well as analyses the main reasons that determine attribution of a child to children at risk. The second part provides rationale for the theoretical model related to development of positive social educational expression of a child at risk in the territorial community, the model being composed on the basis of preparation regulations applied to non-formal education programs/projects and of implementation principles. The third part provides a brief introduction of research methodology on the basis of the data related to analysis of the content of programs/projects and to a semi-structured interview with experts working with children at risk. The fourth part presents the results of the survey and conclusions. [From the publication]