LTStraipsnio dėmesio centre valstybės tarnautojų neetiško elgesio motyvai. Pasirinktas tyrimo objektas yra tarpdisciplininis, todėl straipsnyje remiamasi skirtingų socialinių mokslų tyrinėtojų pozicijomis. Siekiama išsiaiškinti neetišką elgesį lemiančias priežastis bei motyvus suvokiant neigiamas tokios veiklos pasekmes. Vertinant valstybės tarnautojų veiklą jų atliekamos visuomenėje funkcijos kontekste į pirmą planą iškelia teisėtumo dimensiją, kurią lydi vertinimas iš profesinės etikos pozicijų. Viešojo administravimo etikos tyrinėtojai analizuodami neetiško elgesio pasireiškimus dažniausiai atkreipia dėmesį į tris aspektus: prastą valdžios įvaizdį ir iš to išplaukiantį pasitikėjimo valdžia smukimą, piliečių nepasitenkinimą ir veiklos neefektyvumą. Tačiau tokio elgesio pasekmių sąrašas nėra baigtinis, nes vystantis visuomenei kinta jos dalyvių, tame tarpe ir valstybės tarnautojų, veikla, o elgesys įgyja naujus niuansus. Naujai kylančios etikos problemos ar etinės dilemos įtakoja tiek atskirų individų, tiek ir platesnės visuomenės gyvenimą. Atskiri tyrinėtojai analizėje naudoja dvi sąvokas - motyvai ir priežastys - nors dažnai jos vartojamos paraleliai. Mokslininkai mini daugybę netinkamo ir neetiško elgesio priežasčių, bet apibendrinant galima skirti tris tokio elgesio motyvų dimensijas: asmenines, organizacines ar situacijos apspręstas. Kadangi valstybės tarnautojai sudaro atskirą profesinę grupę tai leidžia išskirti ir ketvirtą profesinę dimensiją. Minėtų elgesio dimensijų išskyrimas turi prasmę ne tik akademinei diskusijai plėtoti, bet ir suteikia praktinę galimybę vadybinėmis priemonėmis skatinti, reguliuoti, kontroliuoti individų veiklą.Reikšminiai žodžiai: Neetiškas, netinkamas ir neteisėtas elgesys; Valstybės tarnautojų neetiško elgesio motyvai ir priežastys; Motives and reasons of unethical conduct; Unethical, illegal and improper behavior; Unethical. illegal and improper behavior.
ENThe main focus of the article is reasons or motives of civil servants’ unethical behaviour. The object of the research is interdisciplinary; therefore, the article is based on various positions of researchers of social studies. The article seeks to identify factors causing unethical behaviour and motives when perceiving the negative outcomes of such activities. When assessing activities of state servants in the context of their functions in society, the dimension of lawfulness accompanied by the assessment from the perspective of professional ethics comes first. Researchers of public administration ethics, when analysing expressions on unethical behaviour, usually pay attention to the following three aspects: poor image of the authorities and recession in the confidence in authorities, citizens’ dissatisfaction and operational inefficiency. However, the list of outcomes of such a behaviour is not complete, since with society developing, activities of its participants, including civil servants, change. New ethical problems or dilemmas influence the life of individuals and society. Different researchers use two concepts in the analysis, i.e. motives and reasons, although, they are usually go in line. Scientists mention a great many of reasons of inappropriate and unethical behaviour, but summarising them, three dimensions in motives of such behaviour can be distinguished: personal, organisational or situational. Whereas, civil servants form a separate professional group, this allows distinguishing the fourth professional dimension. The identification of the above dimensions of behaviour has sense not only for the development of academic discussions, but provides a practical opportunity for encouragement of managerial means and regulation and control of individuals’ activities.