LTSėkmingai veikiantys turizmo sektoriaus klasteriai dažnai efektyviau nei pavieniai subjektai išnaudoja globalizacijos teikiamas galimybes, įvertindami ir minimizuodami pokyčių sąlygojamas rizikas, kurdami bei įgyvendindami turizmo plėtros strategijas. Tyrimo tikslas – išanalizuoti pažangią užsienio šalių patirtį formuojant turizmo klasterius, bei jos taikymo galimybes Lietuvoje. Išanalizuotos užsienio šalys, kuriose veikia sėkmingi turizmo sektoriaus klasteriai, pasižymi bendromis savybėmis: jos turi aiškią, apibrėžtą turizmo plėtros viziją, tiksliniams turistams patrauklų turizmo įvaizdį, geba racionaliai formuoti konkurencinių turizmo išteklių bazę bei specializuoti turizmo produktus. Vienas iš pagrindinių turizmo klasterių sėkmės elementų – aktyvus nacionalinio arba regioninio lygmens institucijos vaidmuo, koordinuojant klasterio veiklą, skatinant ir mezgant partnerystes su turizmo bei susijusių sektorių dalyviais. Sėkmingo turizmo klasterio formavimas remiasi pažangios užsienio šalių patirties analize ir diegimu. Ją papildanti vietos turizmo konkurencinių išteklių analizė įgalina nustatyti, kurie pažangios užsienio šalių patirties elementai gali būti iš karto pritaikyti ar modifikuoti pagal Lietuvos sąlygas. Siūlytina, jog tarp šalies klasterizacijos politikos gairių, turizmo vizijos ir įvaizdžio bei aukščiau įvardintų elementų egzistuotų nenutrūkstamas grįžtamasis ryšys, t.y. analizė būtų kartojama keičiantis rinkos sąlygoms, atsirandant naujiems turizmo ištekliams ir sėkmingų tarporganizacinių junginių pavyzdžiams.Reikšminiai žodžiai: Turizmo klasteriai; Turizmo sektoriaus konkurencingumas; Turizmo sektorius; Tourism clusters; Tourism sector; Tourism sector competitiveness.
ENSuccessful tourism sector clusters often more effectively than individual entities make use of the opportunities provided by globalisation by evaluating and minimising the risks determined by changes, creating and implementing tourism development strategies. The aim of the study is to analyse the advanced experience of foreign countries when forming tourism clusters as well as its application possibilities in Lithuania. The analysed foreign countries, where successful tourism sector clusters function, have common characteristics: they have a clearly defined vision of tourism development and the image of tourism that is attractive to target tourists, and they are capable of rationally forming the base of competitive tourism resources and specialising tourism products. One of the main elements of success of tourism clusters is an active role of the national or regional authority in coordination of cluster activities, promotion and formation of partnerships with tourism and related sector participants. The formation of a successful tourism sector relies on the analysis and implementation of the best foreign practice. The supplementing analysis of local tourism competitive resources enables establishing which elements of the best foreign practice may be immediately adapted or modified in accordance with Lithuanian conditions. Constant feedback should exist between the country’s clusterisation policy guidelines, tourism vision and image as well as the above elements, i.e. the analysis should be repeated with every change of market conditions and the emergence of new tourism resources as well as examples of successful cross-organisational clusters.