Septynmečių ir keturiolikmečių mokinių žodinės asociacijos

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Septynmečių ir keturiolikmečių mokinių žodinės asociacijos
Alternative Title:
Word associations produced by seven and fourteen year old pupils in the native (Lithuanian) language
In the Journal:
Ugdymo psichologija. 2009, Nr. 20, p. 7-15
Summary / Abstract:

LTŠiame darbe siekiama palyginti skirtingo amžiaus (septynerių ir keturiolikos metų) mokinių žodinių asociacijų gimtąja (lietuvių) kalba turinį, jų pasiskirstymą pagal gramatinę klasę ir stereotipiškumą. Tyrime dalyvavo 50 septynerių ir 50 keturiolikos metų miesto mokyklų mokinių. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad skirtingo amžiaus tiriamųjų atsakymai skiriasi stereotipiškumu bei turiniu; abiejų amžiaus grupių atsakymuose vyrauja daiktavardžiai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Asociacijų stereotipiškumas; Paradigminės asociacijos; Sintagminės asociacijos; Stimulų-asociatų gramatinė klasė; Žodinės asociacijos; Žodinės asociacijos, paradigminės asociacijos, sintagminės asociacijos, asociacijų streotipiškumas, stimulų-asociatų gramatinė klasė; Grammatical class of answers; Paradigmatic associations; Stereotyped answers; Syntagmatic associations; Word associations; Word associations, paradigmatic associations, syntagmatic associations, stereotyped answers.

ENAnalysis of scientific literature shows that associative responses may provide information about the development of memory, thinking, the formation of consciousness, the structure of the representation of word meaning networks in mind, the differences in language acquisition (L1 and L2), and the differences in age-conditioned associative responses. The article discusses the peculiarities of verbal associations given in the native language by 7 and 14 year old pupils. The object of research is verbal associations in native language produced by 7 and 14 year old pupils. The research aim is to identify the type of content, the distribution of answers by frequency and grammatical class, and to describe the differences in associative answers of pupils belonging to differing groups of age. The findings of research support all hypotheses: 14 year old pupils produce more paradigmatic associations and more different answers in comparison with 7 year old pupils; nouns are represented in the majority of answers of both groups under research. All these findings coincide with many relevant findings published at the present time. [From the publication]

ISSN:
1392-639X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/24935
Updated:
2018-12-20 23:25:53
Metrics:
Views: 41    Downloads: 3
Export: